Sharifi Rigi A, Bassaknajad S. The Role of Emotional Maturity, Ego-resiliency and Spiritual Intelligence in the Prediction of Adjustment to College with Control of Cognitive Flexibility in Nursing and Midwifery Students of Ahvaz Jundishapur University, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2018; 12 (7) :69-78
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-1989-fa.html
شریفی ریگی علی، بساک نژاد سودابه. نقش بلوغ عاطفی، خودتابآوری و هوش معنوی در پیشبینی سازگاری با دانشگاه، با کنترل «انعطافپذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندیشاپور اهواز. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (7) :69-78
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1989-fa.html
1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، alisharifilordegan@gmail.com
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (5513 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، سازگاری با دانشگاه در دانشجویان پرستاری و مامایی به دلیل مواجهه با عوامل فشارزای روانی و محیطی، نیازمند توجه بیشتری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بلوغ عاطفی، خودتابآوری و هوش معنوی در پیشبینی سازگاری با دانشگاه با کنترل «انعطافپذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد.
روش بررسی: در یک طرح همبستگی با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای از بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندیشاپور اهواز در سال تحصیلی 1396-1395 براساس جدولMorgan و Krijcei، تعداد 273 دانشجو انتخاب شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای بلوغ عاطفی، خودتابآوری، هوش معنوی، سازگاری با دانشگاه و انعطافپذیری شناختی جمعآوری شد. دادهها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه براساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بین همه متغیرهای پیشبین و متغیر ملاک، همبستگی معنیداری وجود داشت. همچنین بین انعطافپذیری شناختی و متغیر ملاک، همبستگی مثبت و معنیداری یافت شد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد بلوغ عاطفی، خودتابآوری و هوش معنوی با کنترل انعطافپذیری شناختی، قادر به تبیین و پیشبینی 26% از واریانس سازگاری با دانشگاه میباشد. همچنین در تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، بلوغ عاطفی و هوش معنوی نقش معنیداری در پیشبینی سازگاری با دانشگاه داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به نقش مهم بلوغ عاطفی، هوش معنوی (در ورای اثر انعطافپذیری شناختی) در پیشبینی سازگاری دانشجویان پرستاری و مامایی با دانشگاه، هدف قرار دادن این متغیرها در جهت افزایش سازگاری دانشجویان، امری ضروری است و میتوانند باعث بهبود عملکرد دانشجویان در حوزههای فردی - اجتماعی، بهزیستی روانشناختی و ارتقای سلامت جامعه شوند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1396/10/23 | پذیرش: 1397/1/22 | انتشار: 1397/6/24