دوره 12، شماره 7 - ( مهر 1397 )                   جلد 12 شماره 7 صفحات 78-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Rigi A, Bassaknajad S. The Role of Emotional Maturity, Ego-resiliency and Spiritual Intelligence in the Prediction of Adjustment to College with Control of Cognitive Flexibility in Nursing and Midwifery Students of Ahvaz Jundishapur University, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2018; 12 (7) :69-78
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1989-fa.html
شریفی ریگی علی، بساک نژاد سودابه. نقش بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری و هوش معنوی در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه، با کنترل «انعطاف‌پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (7) :69-78

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1989-fa.html


1- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، alisharifilordegan@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (5513 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، سازگاری با دانشگاه در دانشجویان پرستاری و مامایی به دلیل مواجهه با عوامل فشار‌زای روانی و محیطی، نیازمند توجه بیشتری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری و هوش معنوی در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل «انعطاف‌پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد.
روش بررسی: در یک طرح همبستگی با استفاده از روش نمونه‌گیری مرحله‌ای از بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در سال تحصیلی 1396-1395 براساس جدولMorgan  و Krijcei، تعداد 273 دانشجو انتخاب شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری، هوش معنوی، سازگاری با دانشگاه و انعطاف‌پذیری شناختی جمع‌آوری شد. داده‌ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه براساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بین همه متغیر‌های پیش‌بین و متغیر ملاک، همبستگی معنی‌داری وجود داشت. همچنین بین انعطاف‌پذیری شناختی و متغیر ملاک، همبستگی مثبت و معنی‌داری یافت شد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری و هوش معنوی با کنترل انعطاف‌پذیری شناختی، قادر به تبیین و پیش‌بینی 26% از واریانس سازگاری با دانشگاه می‌باشد. همچنین در تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، بلوغ عاطفی و هوش معنوی نقش معنی‌داری در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه داشتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مهم بلوغ عاطفی، هوش معنوی (در ورای اثر انعطاف‌پذیری شناختی) در پیش‌بینی سازگاری دانشجویان پرستاری و مامایی با دانشگاه، هدف قرار دادن این متغیرها در جهت افزایش سازگاری دانشجویان، امری ضروری است و می‌توانند باعث بهبود عملکرد دانشجویان در حوزه‌های فردی - اجتماعی، بهزیستی روان‌شناختی و ارتقای سلامت جامعه شوند.
متن کامل [PDF 513 kb]   (1425 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1026 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1396/10/23 | پذیرش: 1397/1/22 | انتشار: 1397/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb