دوره 12، شماره 12 - ( اسفند 1397 )                   جلد 12 شماره 12 صفحات 78-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shojaei S, Shirvani R, Dehghani F, Razavian F, Mirizadeh M, Heidarifar R. An Investigation of Patients’ Satisfaction during Their Treatment Process Following Implementation of Health System Reform Plan at the Selected Educational Treatment Centers of Qom University of Medical Sciences, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 12 (12) :70-78
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2213-fa.html
شجاعی ثاراله، شیروانی رضا، دهقانی فریبا، رضویان فائزه، میری زاده مریم، حیدری فر رضا. ارزیابی رضایتمندی بیماران در طول درمان، به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (12) :70-78

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2213-fa.html


1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- بیمارستان نکویی فرقانی، دانشگاه علوم پزشکی قم
3- دانشگاه علوم پزشکی قم ، faribadehghan@ymail.com
4- دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (4821 مشاهده)
زمینه و هدف: مأموریت اصلی نظام سلامت، ارتقای سطح سلامت و پاسخ به نیازهای جامعه می‌باشد و اجرای درست آن نقش بسیار مهمی در سیستم بهداشت و درمان ایفا می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی رضایتمندی بیماران در طول درمان، به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز درمانی منتخب وابسته به دنشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 550 بیمار بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های شهر قم در سال 1395 انجام شد. نمونه‌گیری به‌شیوه تصادفی طبقه‌بندی‌شده با استفاده از جدول اعداد تصادفی صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد وزارت بهداشت جمع‌آوری شد و پرسشنامه‌های تکمیل‌شده توسط مراجعین بخش‌های مختلف بیمارستان‌های دولتی و منتخب استان قم ارزیابی گردید.
یافته‌ها: در این مطالعه، در کل میزان رضایتمندی بیماران در طول درمان، 72% بود که این رضایتمندی به ترتیب از بیمارستان شهید بهشتی، 78%؛ بیمارستان نکویی، 72% و بیمارستان کامکار، 5/61% گزارش شد. همچنین بیشترین رضایتمندی در حیطه‌های فراهمی دارو (5/95%)، فرانشیز و عدم پرداخت غیررسمی به پزشکان (5/93%) بود و کمترین رضایتمندی از حیطه‌های مدیریت شکایات (53%) و فرآیند ترخیص (58%) گزارش شد.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج این مطالعه، اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز درمانی، در بالا رفتن میزان رضایتمندی بیماران مؤثر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌گردد نقاط ضعف مورد توجه قرار گیرند. همچنین کیفیت خدمات ارتقا یافته و برنامه ادامه یابد تا سطح رضایت افزایش پیدا کند.
متن کامل [PDF 972 kb]   (1247 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1967 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1397/5/25 | پذیرش: 1397/12/1 | انتشار: 1398/2/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb