Khandan M, Koohpaei A, Heidari H, Soltanzadeh A, Khaksar S. Internal Evaluation of the Department of Occupational Health and Safety Engineering, of the School of Health in Qom University of Medical Sciences, 2018, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (S1) :11-22
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-2242-fa.html
خندان محمد، کوهپایی علیرضا، حیدری حمیدرضا، سلطان زاده احمد، خاکسار محمدرضا. ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، سال تحصیلی 97-1396. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13
(S1) :11-22
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2242-fa.html
1- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم ، koohpaei19@yahoo.com
چکیده: (5124 مشاهده)
زمینه و هدف: باوجود رشد کمّی آموزش عالی، اثربخشی، کارآیی و کیفیت نظام آموزش عالی، رشد متناسبی را تجربه نکرده است؛ ازاینرو مراکز علمی با ارزشیابیهای درونی باید کیفیت عملکرد خود را رصد کرده و براساس آن نسبت به بهبود وضعیت و استانداردسازی اقدام کنند. در این مطالعه با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف، به ارزیابی درونی گروه آموزشی بهداشت حرفهای و ایمنی کار مبتنی بر اطلاعات سال تحصیلی 1397-1396 پرداخته شد.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی (از نوع مقطعی) انجام شد. اطلاعات لازم از مدیر گروه، اعضای هیئتعلمی، کل دانشجویان، دانشآموختگان، کارشناسان گروه و مسئولین دانشکده با استفاده از مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و چکلیست معتبر جمعآوری شد. این مطالعه در 14 عامل، 96 ملاک و 266 نشانگر صورت گرفت. امتیاز 66/1-1 (نامطلوب)، 32/2-67/1 (نسبتاً مطلوب) و 3-33/2 (مطلوب) ارزیابی گردید. دادهها بهکمک آزمونهای توصیفی و یکطرفه آنالیز شدند.
یافتهها: در این مطالعه، شرایط کلی گروه با امتیاز 39/2، مطلوب بود. هشت عامل در وضعیت مطلوب و مابقی نسبتاً مطلوب بودند. در این میان، عامل رسالت و اهداف آموزشی، بالاترین (85/2) و کتابخانه (95/1) پایینترین امتیاز را داشت.
نتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه، وضعیت گروه در سطح مطلوب ارزیابی شد. بنابراین، رتبه کلی مطلوب بهمفهوم عدم نیاز به توسعه پایدار و بهبود شرایط موجود نبوده و در فاکتورهایی همانند تلاش برای بهروز کردن ارائه دروس و منطبق بر نیاز بازار کار، همچنین استانداردسازی فضاهای آموزشی، نیاز به بهبود احساس میشود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1397/6/25 | پذیرش: 1397/11/16 | انتشار: 1397/12/8