Abbasi M, Heidari S, Akbari M, Momenyan S, Dehdaghi H. Internal Evaluation of the Department of Nursing of the Qom University of Medical Sciences in 2018, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (S1) :58-65
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-2277-fa.html
1- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، mohamad_abbasi55@yahoo.com
2- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
3- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده: (4263 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزیابی درونی، فرآیندی پویا و مداوم است که به دلیل مشارکت تمام اعضای گروه، اثربخشی بالایی داشته و باعث ارتقای کمّی و کیفی نظام آموزشی گروه میشود. هدف از این مطالعه ارزیابی درونی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1397 بود.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی، جهت ارزیابی درونی گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1397 انجام شد. دانشجویان، دانشآموختگان، اعضای هیئتعلمی گروه پرستاری، مدیر گروه پرستاری، ریاست و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشکده، با روش نمونهگیری سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه مورد تأیید مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی قم، دربازه زمانی 6 ماه اول سال 1397 استفاده شد. دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه، درصد امتیاز کسبشده گروه پرستاری در 9 عامل ارزیابی درونی بهترتیب در مدیریت و سازماندهی 78/89%، رسالت و اهداف آموزشی 88/88%، هیئتعلمی 7/84%، گروه آموزشی 6/79%، برنامه آموزشی 86/79%، حوزه سنجش و ارزیابی 5/72%، دانشجویان 34/69%، دانشآموختگان 76/68% و فضای فیزیکی 29/67% به دست آمد.
نتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه، بالاترین امتیاز مربوط به عامل مدیریت و سازماندهی و کمترین امتیاز مربوط به دانشآموختگان و فضای فیزیکی بوده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان دریافت: 1397/7/28 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1398/1/26