دوره 13، شماره 4 - ( تیر 1398 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 72-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esfahani P, Nezamdust F. Patients' Satisfaction in Hospitals of Iran: A systematic Review and Meta-Analysis. Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (4) :58-72
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2361-fa.html
اصفهانی پروانه، نظام دوست فایزه. ارزیابی رضایت بیماران در بیمارستان‌های ایران: یک مطالعه مرور نظام‌مند و متاآنالیز. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (4) :58-72

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2361-fa.html


1- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل
2- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل ، faeze.nezamdoust@gmail.com
چکیده:   (4572 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایت بیماران، یکی از شاخص‌های مهم سنجش کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در بیمارستان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران در بیمارستان‌های کشور صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش مرور نظام‌مند و متاآنالیز انجام شد. تمامی مقالات مرتبط با سنجش میزان رضایت بیماران در بیمارستان‌های ایران تا پایان آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ در هفت پایگاه داده‌ای جستجو، جمع‌آوری و از نظر کیفیت ارزیابی شدند. درنهایت، تعداد ۵۲ مقاله با استفاده از روش‌های آماری کوکران، Egger و نمودار انباشت به کمک نرم‌افزار
 Comprehensive Meta-analysis تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه میزان رضایت کلی بیماران، ۱/۱۴% (۲/۱۷-۶/۱۱% با فاصله اطمینان ۹۵%) به دست آمد. بیشترین میزان رضایت بیماران در بیمارستان‌های آموزشی تهران (سال ۱۳۸۸) برابر با ۱/۶۵% (۱/۷۳-۲/۵۶ با فاصله اطمینان ۹۵%) و کمترین میزان رضایت بیماران در بیمارستان‌های آموزشی شهر اهواز (سال ۱۳۹۴) برابر با ۲/۰% (۲/۶%-۰ با فاصله اطمینان ۹۵%) به دست آمد. بین متغیرهای سال انجام، حجم نمونه و میزان رضایت بیماران، رابطه معنی‌داری وجود داشت (05/0p<).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد میزان رضایت بیماران در بیمارستان، کمتر از حد متوسط است؛ بنابراین سیاستگذاران و مدیران نظام سلامت باید اقدامات جدی، به‌منظور افزایش میزان رضایت بیماران در بیمارستان‌ها به کار گیرند.
متن کامل [PDF 943 kb]   (1181 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1397/10/11 | پذیرش: 1398/2/2 | انتشار: 1398/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb