1- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل
2- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل ، faeze.nezamdoust@gmail.com
چکیده: (4572 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایت بیماران، یکی از شاخصهای مهم سنجش کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی در بیمارستان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای کشور صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش مرور نظاممند و متاآنالیز انجام شد. تمامی مقالات مرتبط با سنجش میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای ایران تا پایان آبانماه سال ۱۳۹۷ در هفت پایگاه دادهای جستجو، جمعآوری و از نظر کیفیت ارزیابی شدند. درنهایت، تعداد ۵۲ مقاله با استفاده از روشهای آماری کوکران، Egger و نمودار انباشت به کمک نرمافزار
Comprehensive Meta-analysis تحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه میزان رضایت کلی بیماران، ۱/۱۴% (۲/۱۷-۶/۱۱% با فاصله اطمینان ۹۵%) به دست آمد. بیشترین میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای آموزشی تهران (سال ۱۳۸۸) برابر با ۱/۶۵% (۱/۷۳-۲/۵۶ با فاصله اطمینان ۹۵%) و کمترین میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز (سال ۱۳۹۴) برابر با ۲/۰% (۲/۶%-۰ با فاصله اطمینان ۹۵%) به دست آمد. بین متغیرهای سال انجام، حجم نمونه و میزان رضایت بیماران، رابطه معنیداری وجود داشت (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد میزان رضایت بیماران در بیمارستان، کمتر از حد متوسط است؛ بنابراین سیاستگذاران و مدیران نظام سلامت باید اقدامات جدی، بهمنظور افزایش میزان رضایت بیماران در بیمارستانها به کار گیرند.
نوع مطالعه:
مقاله مروری |
موضوع مقاله:
مدیریت بهداشتی دریافت: 1397/10/11 | پذیرش: 1398/2/2 | انتشار: 1398/3/25