Fouladi Fard R, Izanloo H, Yari A R, Fahiminia M, Asadi-Ghalhari M, Mahmoudian M H, et al . Internal Evaluation in the Department of Environmental Health Engineering of Qom University of Medical Sciences, 2017. Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (S1) :66-75
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-2394-fa.html
فولادی فرد رضا، ایزانلو حسن، یاری احمدرضا، فهیمی نیا محمد، اسدی قالهری مهدی، محمودیان محدحسن، و همکاران.. ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13
(S1) :66-75
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2394-fa.html
1- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم قم، ایران ، rfouladi@muq.ac.ir
2- مرکز تحقیقات آلاینده های محیطی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
3- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم ایران
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم ایران
چکیده: (4385 مشاهده)
زمینه و هدف: فرآیند بررسی وضعیت نظام دانشگاهی توسط خود اعضا، به ارزیابی درونگروهی اطلاق میشود. این طرحها با هدف اینکه متصدیان آموزشی و اعضای هیئت علمی نسبت به اهداف گروه آگاهی بیشتری به دست آورند و برای بررسی روند فعالیت آموزشی گروهها، همچنین بهبود کیفیت فعالیتهای آینده، برنامهریزی مناسبی داشته باشند، انجام میگیرد. در این پژوهش به ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قم پرداخته شد.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی در دانشکده بهداشت قم (سال 1396) انجام شد. روش نمونهگیری بهصورت سرشماری بود و ارزشیابی در حوزههای رسالت و اهداف آموزشی، مدیریت و سازماندهی، توانمندیهای آموزشی اعضای هیئتعلمی، برنامه آموزشی، گروه آموزشی، دانشآموختگان، فضای فیزیکی دانشکده، کتابخانه و واحد کامپیوتر صورت گرفت. اطلاعات با استفاده از نظرات اعضای هیئتعلمی گروهها و دانشجویان از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. دادهها به کمک آزمونهای توصیفی تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: براساس نتایج، بیشترین رضایت در حوزه مدیریت و سازماندهی گروه (مدیر گروه) و حوزه توانمندیهای پژوهشی اعضای هیئتعلمی، 3/83% بود و بیشترین نارضایتی از حوزه دانشآموختگان و وضعیت اشتغال آنان با 65% گزارش شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد گروه مهندسی بهداشت محیط قم در اکثر محورها، جایگاه مطلوب را کسب کرده است، بااینحال برنامهریزیهای مناسب جهت ارتقای مستمر کیفیت آموزش و رفع نواقص، ضروری بهنظر میرسد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت محیط دریافت: 1397/11/7 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/1/26