دوره 13، شماره 9 - ( آذر 1398 )                   جلد 13 شماره 9 صفحات 79-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadkhah F S, Ghaffari M, Mohebi S, Gharlipour Z, Ahmadi Z. Educational Needs Assessment of Faculty Members of Qom University of Medical Sciences, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (9) :69-79
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2497-fa.html
ایزدخواه فاطمه السادات، غفاری محتشم، محبی سیامک، قارلی پور ذبیح اله، احمدی زهره. نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (9) :69-79

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2497-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- مرکز تحقیقات کنترل عوامل زیان‌آور محیط و کار، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، gharlipourz@yahoo.com
چکیده:   (4384 مشاهده)
زمینه و هدف: ازآنجایی‌که یکی از روش‌های نیازسنجی آموزشی، خودارزیابی است؛ بنابراین تعیین آموزش‌های موردنیاز اساتید براساس شرح وظایف آن‌ها می‌تواند مفید باشد. در این مطالعه، نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی گردید.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی بر روی تمامی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1397 انجام شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت سرشماری بود که 142 نفر مشارکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های دموگرافیک و نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت‌علمی، در 6 حیطه توسط اعضا تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و واریانس یک‌طرفه تجزیه‌و‌تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه، بیشترین نیاز در حیطه آموزش (نحوه پرورش خلاقیت در دانشجویان)، حیطه پژوهش (طراحی و اجرای پژوهش‌های ثانویه)، حیطه توسعه فردی (نحوه کار با نرم‌افزار SPSS)، حیطه فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی (مدیریت انگیزه)، حیطه خدمات درمانی و ارتقای سلامت (قوانین و مقررات حرفه‌ای) و در حیطه فعالیت‌های تخصصی خارج از دانشگاه (روش‌های ارائه خدمات مشاوره‌ای فردی به جامعه)، به‌عنوان اولویت‌های اول اساتید گزارش شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه، باید براساس نیازهای آموزشی شناسایی‌شده طبق اولویت‌بندی، در جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز اعضای هیئت‌علمی اقدام کند.
 
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی، آموزش، هیات علمی
متن کامل [PDF 715 kb]   (818 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1398/2/28 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb