دوره 14، شماره 10 - ( دی 1399 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 75-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Eini Z, Sadeghi J, Dortaj F, Homayouni A. Structural Modeling of the Relationship between Parent-Adolescent Conflict and Aggression through the Mediating Role of Perceived Self-Control. Qom Univ Med Sci J 2020; 14 (10) :66-75
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2938-fa.html
محمدعینی زهره، صادقی جمال، درتاج فریبرز، همایونی علیرضا. مدل‌یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و نوجوانان با پرخاشگری از طریق نقش میانجی خودکنترلی ادراک شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1399; 14 (10) :66-75

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2938-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل ، jamalsadeghi48@yahoo.com
3- استاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
4- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1902 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از مسائل مهم در دوران نوجوانی بوده و به عنوان یک مشکل شدید و رو به افزایش در میان نوجوانان و جوانان شناخته شده است. عدم مهار رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکلات بین فردی می‌شود، ممکن است منجر به انواع مشکلات جسمی- روانی مانند زخم معده، سردردهای میگرنی و افسردگی شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و نوجوانان با پرخاشگری از طریق نقش میانجی خودکنترلی ادراک شده در نوجوانان دختر انجام شد.
روش بررسی: روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در شهر قم تشکیل دادند که 607 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای در پژوهش شرکت نمودند و به پرسشنامه‌های تعارضات والدین و نوجوانان، خودکنترلی ادراک شده و پرخاشگری پاسخ دادند. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی، تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Amos 24 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که تأثیر تعارضات والدین و نوجوانان بر خودکنترلی ادراک شده، منفی و معنادار است (58/0-β=، 01/0P<)؛ اما تأثیر تعارضات والدین و نوجوانان بر پرخاشگری نوجوانان، مثبت و معنادار بود (54/0β=، 01/0P<). همچنین تأثیر خودکنترلی ادراک شده بر پرخاشگری نوجوانان، منفی و معنادار ارزیابی شد (17/0-β=، 01/0P<).
نتیجه‌گیری: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که تعارضات والدین و نوجوانان منجر به کاهش خودکنترلی ادراک شده و افزایش پرخاشگری نوجوانان دختر می‌شود. بر مبنای نتایج، خودکنترلی ادراک شده بر رابطه بین والدین و نوجوانان و پرخاشگری تأثیرگذار است.
متن کامل [PDF 1072 kb]   (881 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1143 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1399/7/10 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/10/10

فهرست منابع
1. 1. Elam KK, Chassin L, Pandika D. Polygenic risk, family cohesion, and adolescent aggression in Mexican American and European American families: developmental pathways to alcohol use. Dev Psychopathol 2018;30(5):1715-28. DOI: 10.1017/S0954579418000901 [DOI:10.1017/S0954579418000901]
2. Sukhodolsky DG, Wyk BC, Eilbott JA, McCauley SA, Ibrahim K, Crowley MJ, et al. Neural mechanisms of cognitive-behavioral therapy for aggression in children and adolescents: design of a randomized controlled trial within the national institute for mental health research domain criteria construct of Frustrative Non-reward. J Child Adolesc Psychopharmacol 2016;26(1):38-48. DOI: 10.1089/cap.2015.0164 [DOI:10.1089/cap.2015.0164]
3. Wrangham RW. Two types of aggression in human evolution. Proc Natl Acad Sci U S A 2018;115(2):245-53. DOI: 10.1073/pnas.1713611115 [DOI:10.1073/pnas.1713611115]
4. Dortaj F, Masaebi A, Asadzadeh H. The effect of anger management on aggression and social adjustment of 12-15 years old male students. J Appl Psychol 2010;3(4):62-72. (In Persian) Link
5. Calles JL Jr. A review on aggressive behaviors. J Alternat Med Res 2016;8(4):379. Link
6. Koroshi Moghadam T, Esfahani Asl M. Evaluation and expression of the effectiveness of anger management skills on students' aggression. The First National Conference on Heart and Sports, Kermanshah, Iran; 2018. (In Persian) Link
7. Burt SA, Klump KL. Prosocial peer affiliation suppresses genetic influences on non-aggressive antisocial behaviors during childhood. Psychol Med 2014;44(4):821-30. DOI: 10.1017/S0033291713000974 [DOI:10.1017/S0033291713000974]
8. Willems YE, de Zeeuw EL, van Beijsterveldt CEM, Boomsma DI, Bartels M, Finkenauer C. Out of control: examining the association between family conflict and self-control in adolescence in a genetically sensitive design. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2020;59(2):254-62. DOI: 10.1016/j.jaac.2019.02.017 [DOI:10.1016/j.jaac.2019.02.017]
9. Garthe RC, Sullivan TN, Gorman-Smith D. The family context and adolescent dating violence: a latent class analysis of family relationships and parenting behaviors. J Youth Adolesc 2019;48(7):1418-32. DOI: 10.1007/s10964-019-01051-w [DOI:10.1007/s10964-019-01051-w]
10. Labella MH, Masten AS. Family influences on the development of aggression and violence. Cur Opin Psychol 2018;19(1):11-6. DOI: 10.1016/j.copsyc.2017.03.028 [DOI:10.1016/j.copsyc.2017.03.028]
11. Willems YE, Li JB, Hendriks AM, Bartels M, Finkenauer C. The relationship between family violence and self-control in adolescence: a multi-level meta-analysis. Int J Environ Res Public Health 2018;15(11):2468-79. DOI: 10.3390/ijerph15112468 [DOI:10.3390/ijerph15112468]
12. Chegini L, Ebrahimi MI, Sahebi A. The effect of teaching choice theory to parents on the aggression of their students' children in primary school. Child Ment Health 2019;6(1):70-82. (In Persian) DOI: 10.29252/jcmh.6.1.7 [DOI:10.29252/jcmh.6.1.7]
13. Hejazi E, Babakhani N, Sadat Ahmadi SN. The effectiveness of interpersonal communication skills training on aggression and impulsive behaviors among high school students. J Res Educ Syst 2018;12(40):25-38. (In Persian) DOI: 10.22034/JIERA.2018.69297
14. Pourmand F, Mohsenzadeh F, Qahednia JA. The relationship between family functioning, domestic violence and parent-child relationship with the behavior of victims of bullying among high school girls. Community Health 2017;4(4):275-89. (In Persian) Link
15. Denson TF, DeWall CN, Finkel EJ. Self-control and aggression. Curr Direct Psychol Sci 2012;21(1):20-5. DOI: 10.1177/0963721411429451 [DOI:10.1177/0963721411429451]
16. Kaushal R, Kwantes CT. The role of culture and personality in choice of conflict management strategy. Int J Intercultural Relat 2006;30(5):579-603. DOI: 10.1016/j.ijintrel.2006.01.001 [DOI:10.1016/j.ijintrel.2006.01.001]
17. Duckworth AL, Seligman ME. Self-discipline gives girls the edge: gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. J Educ Psychol 2006;98(1):198. DOI: 10.1037/0022-0663.98.1.198 [DOI:10.1037/0022-0663.98.1.198]
18. McKee JR. The moderation effects of family structure and low self-control. Am J Crim Justice 2012;37(3):356-77. DOI: 0.1007/s12103-011-9143-1 [DOI:10.1007/s12103-011-9143-1]
19. Chen X, Zhang G, Yin X, Li Y, Cao G, Gutiérrez-García C, et al. The relationship between self-efficacy and aggressive behavior in boxers: the mediating role of self-control. Front Psychol 2019;19(2):10:212. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.00212 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00212]
20. Orkibi H, Ronen T. A dual-pathway model linking self-control skills to aggression in adolescents: happiness and time perspective as mediators. J Happin Stud 2019;20(3):729-42. DOI: 10.1007/s10902-018-9967-1 [DOI:10.1007/s10902-018-9967-1]
21. Fine MA, Moreland JR, Schwebel AI. Long-term effects of divorce on parent-child relationships. Dev Psychol 1983;19(5):703. DOI: 10.1037/0012-1649.19.5.703 [DOI:10.1037/0012-1649.19.5.703]
22. Sani ZB, Hamidi M. Measuring the advantages of psychodrama in the improvement of conflict-removing skills between mothers and daughters who are high school students in district 2 of Tehran. Counsel Res Dev 2005;4(13):81-100. (In Persian) Link
23. Tangney JP, Baumeister RF, Boone AL. High self‐control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. J Pers 2004;72(2):271-324. DOI: 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x [DOI:10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x]
24. Buss AH, Perry M. The aggression questionnaire. J Pers Soc Psychol 1992;63(3):452-9. DOI: 10.1037//0022-3514.63.3.452 [DOI:10.1037//0022-3514.63.3.452]
25. Mohammadi N. Preliminary analysis of psychometric indices of Buss-Perry aggression questionnaire. J Soc Sci Hum Univ Shiraz 2007;25(4):135-51. (In Persian) Link

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb