زمینه و هدف: مهارتهای دیداری - فضایی، ازجمله کارکردهای شناختی هستند که در زندگی روزمره نقش مهمی دارند. یکی از اهداف پژوهش در حوزه تواناییهای فضایی، بررسی قابلیت افزایش این تواناییها میباشد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی بر عملکرد دیداری - فضایی دانشجویان بود.
روش بررسی: روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان (در سنین 24-20 سال) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل میداد. نمونه آماری شامل 30 دانشجوی پسر بود که به روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) تقسیم شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از نسخه کامپیوتری تکلیف چرخش ذهنی Shepard & Metzler و آزمون قضاوت جهت خط Mitrushina استفاده شد.
یافتهها: در این مطالعه، تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی، هم بر توانایی چرخش ذهنی (0001/0>p) و هم برعملکرد دیداری - فضایی (قضاوت جهت خط) گروه آزمایش، اثربخشی معنیداری داشت (002/0p<).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه، نشاندهنده تأثیر معنیدار تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی، بر توانایی چرخش ذهنی و عملکرد دیداری – فضایی دانشجویان دانشگاهی بود که این یافته میتواند در طراحی برنامههای آموزشی آینده، با هدف بهبود عملکرد تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |