دوره 11، شماره 3 - ( خرداد 1396 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 102-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farid A, Habibi R, Dadashi S, Bazzaz Monsef F. The Effect of Neuropsychological Mental Rotation Exercises on Visuospatial Function in Students. Qom Univ Med Sci J 2017; 11 (3) :95-102
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-313-fa.html
فرید ابوالفضل، حبیبی رامین، داداشی سیامک، بزاز منصف فاطمه. تأثیر تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی بر عملکرد دیداری - فضایی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (3) :95-102

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-313-fa.html


1- دانشگاه شهید مدنی ، abolfazlfarid@gmail.com
2- دانشگاه شهید مدنی
چکیده:   (5244 مشاهده)

زمینه و هدف: مهارت‌های دیداری - فضایی، ازجمله کارکردهای شناختی هستند که در زندگی روزمره نقش مهمی دارند. یکی از اهداف پژوهش در حوزه توانایی‌های فضایی، بررسی قابلیت افزایش این توانایی‌ها می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی بر عملکرد دیداری - فضایی دانشجویان بود.

روش بررسی: روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان (در سنین 24-20 سال) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل می‌داد. نمونه آماری شامل 30 دانشجوی پسر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی، انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) تقسیم شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از نسخه کامپیوتری تکلیف چرخش ذهنی Shepard & Metzler و آزمون قضاوت جهت خط Mitrushina استفاده شد.

یافته‌ها: در این مطالعه، تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی، هم بر توانایی چرخش ذهنی (0001/0>p) و هم برعملکرد دیداری - فضایی (قضاوت جهت خط) گروه آزمایش، اثربخشی معنی‌داری داشت (002/0p<).

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، نشان‌دهنده تأثیر معنی‌دار تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی، بر توانایی چرخش ذهنی و عملکرد دیداری فضایی دانشجویان دانشگاهی بود که این یافته می‌تواند در طراحی برنامه‌های آموزشی آینده، با هدف بهبود عملکرد تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: جهت یابی، آموزش، نوروسایکولوژی، شناخت
متن کامل [PDF 592 kb]   (1896 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1394/12/3 | پذیرش: 1395/3/16 | انتشار: 1396/3/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb