دوره 15، شماره 10 - ( دی 1400 )                   جلد 15 شماره 10 صفحات 707-696 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini M, Ahmadi E, Shahamat N, Amirianzadeh M. Investigating the Components of Research Performance of Faculty Members of Yasuj University of Medical Sciences: A Qualitative Study. Qom Univ Med Sci J 2022; 15 (10) :696-707
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3262-fa.html
حسینی مرضیه، احمدی عبادالله، شهامت نادر، امیریان زاده مژگان. طراحی و اعتباریابی مدل بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1400; 15 (10) :696-707

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3262-fa.html


1- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران. ، Ebadahmadi@yahoo.com
چکیده:   (1303 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمیت دادن به امر تحقیقات و افزایش فعالیت‌های پژوهشی در هر کشور بسترهای مناسبی برای توسعه و پیشرفت آن کشور فراهم می‌کند. این تحقیق با هدف طراحی و اعتباریابی مدل بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد.
روش بررسی: این تحقیق، یک مطالعه آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. شرکت‌کنندگان کلیدی پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بودند که از بین آن‌ها تعداد ۲۱ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبه انجام شد. روش تحلیل مضمون به شیوه آتراید استرلینگ برای تجزیه و تحلیل استفاده شد‌. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمّی مشتمل بر همه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به تعداد 280 نفر بوده است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده بر اساس جد‌ول کرجسی و مورگان بود که تعداد 190 نفر انتخاب و در‌نهایت تعداد 178 پرسش‌نامه قابل تجزیه و تحلیل به دست آمد.
یافته‌ها: در این مطالعه، ۲۱ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر اساس قاعده اشباع نظری در تحقیق مشارکت داشتند که از این تعداد نُه نفر زن و یازده نفر مرد بودند. از نظر رتبه علمی، چهار نفر دارای مرتبه استاد تمام، هفت نفر دانشیار و ده نفر استادیار بودند. پس از تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه و کدگذاری نخست، هشتاد مضمون پایه به دست آمد که پس از آن به  چهارده مضمون سازمان‌دهنده تقلیل پیدا کرد. در‌نهایت مضامین فراگیر سیاست‌گذاری، فردی و موقعیتی به عنوان عوامل مرتبط با بهبود عملکرد پژوهشی هیئت علمی شناسایی شد و در بخش کمّی تحلیل عاملی ـ تأییدی مدل به‌دست‌آمده را تأیید کرد.
نتیجه‌گیری: رسیدن به یک عملکرد جامع در زمینه پژوهش منوط به توجه به برنامه‌ریزی‌های مناسب و درست در این عرصه است. توجه به سیاست‌گذاری، در این رابطه تمرکز بر عوامل فردی مانند مهارت‌ها، صلاحیت‌های پژوهشی، خود‌تنظیمی استادان و عوامل موقعیتی مانند تفکر تیمی، دانش‌محوری و جامع‌محوری می‌تواند موجبات بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی را فراهم ‌آورد.
متن کامل [PDF 4763 kb]   (424 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (246 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1400/6/29 | پذیرش: 1400/9/23 | انتشار: 1400/9/10

فهرست منابع
1. Foroughi F, Kharrazi H. [Faculty members' scientific productivity in Kermanshah Medical Sciences University (Persian)]. Iran J Med Educ. 2005; 5(2):181-7. https://vc-research.kums.ac.ir/fa/news/36153/%D9
2. Khoshfar GR. [The role of research, research centers, research and economic-social development (Persian)]. J Rahyaft 2001; 22:98-103. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=37678
3. Zhang E, Shi W. Analysis on the evaluation system of humanities teachers' scientific research performance in American Public Colleges and Universities. In: 3rd International Conference on Culture, Education and Economic Development of Modern Society (ICCESE 2019) 2019 Apr (pp. 1490-1493). Atlantis Press. [DOI:10.2991/iccese-19.2019.329] [DOI:10.2991/iccese-19.2019.329]
4. Veisani Y, Delpisheh A. Barriers to research implementation in medical sciences in iran from the viewpoints of faculty members, researchers, and students: A systematic review. J Ilam Univ Med Sci (SJIMU). 2019; 27(1):13-24. [DOI:10.29252/sjimu.27.1.13] [DOI:10.29252/sjimu.27.1.13]
5. Brennan J, Shah T. Quality assessment and institutional change: Experiences from 14 countries. Higher Educ. 2000; 40(3):331-49. [DOI:10.1023/A:1004159425182] [DOI:10.1023/A:1004159425182]
6. Hosseingholizadeh R. The basic requirements of interaction of university-industry: A knowledge management approach. Iran J Eng Education, 2012; 14(54):1-19. http://ijee.ias.ac.ir/article_2612.html
7. Rajaipour S, Rahimi H. A Study of the Relationship Between the Changing Process of Knowledge Management and the Performance of University of Isfahan Faculty Members. J Faculty Humanit Soc Sci. 2008; 8(31):59-76. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=142337
8. Ebrahimzadeh F, Naserian J, Ghorbani M, Almasi A. The assessment of barriers to research from the viewpoint of faculty members of Lorestan University of Medical Sciences and relationship to research performance of them. J Sci Res. 2016; 18(1):28-41. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=506817
9. Sotodeh Asl N, Ghorbani R, Rashidy-Pour A. Viewpoints of faculty members of Semnan University of Medical Sciences about research barriers. Koomesh. 2014; 16(1):1-7. http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_id=2422&sid=1&slc_lang=en
10. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 2006; 3(2):77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa] [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
11. Attride-Stirling J. Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qual Res. 2001; 1(3):385-405. [DOI:10.1177/146879410100100307] [DOI:10.1177/146879410100100307]
12. Shevlin M, Miles JN. Effects of sample size, model specification and factor loadings on the GFI in confirmatory factor analysis. Pers Individ Differ. 1998; 25(1):85-90. [DOI:10.1016/S0191-8869(98)00055-5] [DOI:10.1016/S0191-8869(98)00055-5]
13. Wetzels M, Odekerken-Schröder G, Van Oppen C. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. Manag Inf Syst Q. 2009; 33(1):177-95. [DOI:10.2307/20650284] [DOI:10.2307/20650284]
14. Hadjinicola GC, Soteriou AC. Factors affecting research productivity of production and operations management groups: An empirical study. Adv Decision Sci. 2006; Article ID 096542:16. [DOI:10.1155/JAMDS/2006/96542] [DOI:10.1155/JAMDS/2006/96542]
15. Kotrlik JW, Bartlett JE, Higgins CC, Williams HA. Factors associated with research productivity of agricultural education faculty. J Agric Educ. 2002; 43(3):1-10. [DOI:10.5032/jae.2002.03001] [DOI:10.5032/jae.2002.03001]
16. Mehrmohammadi M. [Thoughts on research in education (Persian)]. Tehran: Institute for Educational Research; 1999.
17. Faely S, Pezeshki Rad G, Chizari M. The survey of effective factors on students' contribution in research activities and scientific production. J Res Plan Higher Educ (IRPHE). 2007; 12(4):93-107. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=62590
18. European Commission (EC). Commission of the European Communities. The Role of the University in the Europe of Knowledge. Brussels: EUC. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:c11067/.
19. Wood F. Factors influencing research performance of university academic staff. Higher Educ. 1990; 19(1):81-100. [DOI:10.1007/BF00142025] [DOI:10.1007/BF00142025]
20. Graham CW. Increased research performance through reduced stress and improved human well-being. Soc Res Admin. 1989; 21(1):35-40. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA7980559&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=00380024&p=AONE&sw=w
21. Ryan JC. The work motivation of research scientists and its effect on research performance. R & D Mgmt. 2014; 44(4):355-69. [DOI:10.1111/radm.12063] [DOI:10.1111/radm.12063]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb