دوره 16، شماره 6 - ( شهریور 1401 )                   جلد 16 شماره 6 صفحات 487-476 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 2319
Ethics code: IR.MUQ.REC.1400.201


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinpour A, Naghavi S, Bathaei S A, Sharifi Fard F, Haji Mohammad Hoseini M, Sharafi H. The Correlation Between Communication Skills With Self-efficacy and Clinical Competence of Operating Room Students of Qom Paramedical School. Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (6) :476-487
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3503-fa.html
حسین پور اعظم، نقوی شیوا، بطحایی سیداحمد، شریفی فرد فاطمه، حاجی محمد حسینی مهسا، شرفی حسین. همبستگی بین مهارت‌های ارتباطی با خودکارآمدی و صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (6) :476-487

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3503-fa.html


1- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران. ، ahoseinpoor91@gmail.com
2- بیمارستان علی ابن ابیطالب، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران.
3- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران.
4- گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران.
5- گروه فوریت‌های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران.
چکیده:   (823 مشاهده)
زمینه و هدف:  این مطالعه، باهدف بررسی همبستگی بین مهارت‌های ارتباطی با خودکارآمدی و صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی قم انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه، از نوع توصیفی‌همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان اتاق عمل سال 1400 دانشکده پیراپزشکی قم بودند که به‌روش سرشماری وارد مطالعه شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، علاوه بر پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی (سن، جنس، ترم تحصیلی)، از پرسش‌نامه‌های مهارت‌های ارتباطی کوئین دام، پرسش‌نامه صلاحیت بالینی درک شده و خودکارآمدی بالینی استفاده شد. سپس اطلاعات گردآوری‌شده با استفاده از نسخه 26 نرم‌افزار SPSS و روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف‌معیار) و آمار استنباطی (آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و آن,وا) تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد همبستگی آماری معنادار و مثبتی بین مهارت‌های ارتباطی با صلاحیت بالینی (001/0≥P،  478/0=‌r) و مهارت‌های ارتباطی با خودکارآمدی بالینی (001/0≥P، 445/0=r) وجود داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد بین مهارت‌های ارتباطی با خودکارآمدی بالینی و صلاحیت بالینی دانشجویان، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد؛ بنابراین باتوجه‌به اهمیت مهارت‌های ارتباطی در ارائه مراقبت ایمن و باکیفیت، پیشنهاد می‌شود مدیران آموزشی و برنامه ریزان، به تعلیم مهارت‌های ارتباطی در برنامه آموزشی دانشجویان -به‌ویژه دانشجویان اتاق عمل-  به‌شیوه‌ای مؤثر و مستمر توجه کنند.
متن کامل [PDF 3678 kb]   (441 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (622 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1401/4/5 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار: 1401/6/10

فهرست منابع
1. Agius S, Lewis B, Kirk B, Hayden J. The perceived benefits of a two-year period of extended specialty training in general practice: the trainees' perspective. Educ Prim Care. 2014; 25(1):26-35. [DOI:10.1080/14739879.2014.11494238] [PMID] [DOI:10.1080/14739879.2014.11494238]
2. Gehart D. The core competencies and MFT education: Practical aspects of transitioning to a learning-centered, outcome-based pedagogy. J Marital Fam Ther. 2011; 37(3):344-54.. [DOI:10.1111/j.1752-0606.2010.00205.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1752-0606.2010.00205.x]
3. Bloomfield J, Fordham-Clarke C, Pegram A, Cunningham B. The development and evaluation of a computer-based resource to assist pre-registration nursing students with their preparation for objective structured clinical examinations (OSCEs). Nurse Educ Today. 2010; 30(2):113-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.004] [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.004]
4. Dehghany Z, Abaszadeh A, Moattari M, Bahreini M. Effective reflection on clinical competency of nursing students in shiraz university. Interdiscip J Virtual Learn in Med Sci. 2011; 2(1): 12-8. [Link]
5. Sharif M, Mirbagher Ajorpaz N, Arandian N. Effects of mastery learning model on clinical competencies in the operating room students. Community Health J. 2016; 10(3):11-8. [Link]
6. Ruesseler M, Schill A, Stibane T, Damanakis A, Schleicher I, Menzler S, et al. «Practical clinical competence»-a joint programme to improve training in surgery. Zentralblatt fur Chirurgie. 2013; 138(6):663-8. [DOI:10.1055/s-0032-1328180] [PMID] [DOI:10.1055/s-0032-1328180]
7. Haghani F, Asgari F, Zare S, Mahjoob-Moadab H. Correlation between self-efficacy and clinical performance of the internship nursing students. RME. 2013; 5(1):22-30. [DOI:10.18869/acadpub.rme.5.1.22] [DOI:10.18869/acadpub.rme.5.1.22]
8. Bandura A. Self-Efficacy mechanism in human acency. Am Psychol. 1982; 37(2):122-47. [Link] [DOI:10.1037/0003-066X.37.2.122]
9. Ahmadi M, Hatami H, Ahadi H, Assadzadeh H. A study of the effect of communication skills training on the female students' self-efficacy and achievement. J New Approach Educ Adm. 2014; 4(4):105-16. [Link]
10. Bahador RS, Soltani F, Madadizadeh F. [The assessment of relationship between creativity and self-efficacy of clinical performance based on the nursing process in nursing students of Kerman (Persian)]. J Clin Nurs Midwifery. 2016; 5(3):12-22. [Link]
11. Ajam AA. [The role of academic self-efficacy and interpersonal relations skills of students in the evaluation based on blending learning (Persian)]. Res Med Educ. 2015; 7(1):3-12. [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.3] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.3]
12. Baezat F, Rahimi S. [The effectiveness of communication skills training on medical students' self-efficiency and social well-being based on the Calgary- Cambridge model (Persian)]. J Educ Stud. 2015; 6:12-9. [Link]
13. Barati M, Afsar A, Ahmadpanah M. [Assessment of communication skills level among healthcare practitioners (Persian)]. Avicenna J Clin Med. 2012; 19(1):62-9. [Link]
14. Kermani B, Darvish H, Ahmadi AA, Bani Asadi A, Kolivand P. [Correlation between communication skills and nurses' standardized communication in Hazrat Rasoul Akram complex, 2014 (Persian)]. Shefaye Khatam 2015; 3(S1):16-24. [DOI:10.18869/acadpub.shefa.3.3.16] [DOI:10.18869/acadpub.shefa.3.3.16]
15. Pourasghar M, Najafi K, Tirgari A, Yazdani J, Falaki M, Salehi F. [Investigating employees' and health care practitioners' communication skills (Persian)]. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 2017; 23(2):208-17. [DOI:10.29252/nirp.ijpcp.23.2.208] [DOI:10.29252/nirp.ijpcp.23.2.208]
16. Thomas CM, Bertram E, Johnson D. The SBAR communication technique: Teaching nursing students professional communication skills. Nurs Educ. 2009; 34(4):176-80. [DOI:10.1097/NNE.0b013e3181aaba54] [PMID] [DOI:10.1097/NNE.0b013e3181aaba54]
17. Hosseinchari M, Fadakar MM. [Investigating the effects of higher education on communication skills based on comparison of college and high school students (Persian)]. Teach Learn Res. 2006; 3(2):21-32. [Link]
18. Mirbagher Ajorpaz N, Zagheri Tafreshi M, Mohtashami J, Zayeri F, Rahemi Z. The effect of mentoring on clinical perioperative competence in operating room nursing students. J Clin Nurs. 2016; 25(9-10):1319-25. [DOI:10.1111/jocn.13205] [PMID] [DOI:10.1111/jocn.13205]
19. Heshmati H, Darvishpour K. [Effective factors in clinical education quality from the viewpoints of operation room and anesthesiology students in Torbat Heydarieh University of Medical Sciences (Persian)]. Iran J Med Educ. 2015; 15:601-12. [Link]
20. Frost JS, Hammer DP, Nunez LM, Adams JL, Chesluk B, Grus C, et al. The intersection of professionalism and interprofessional care: Development and initial testing of the interprofessional professionalism assessment (IPA). J Interprof Care. 2019; 33(1):102-15. [DOI:10.1080/13561820.2018.1515733] [PMID] [DOI:10.1080/13561820.2018.1515733]
21. Larti N, Ashouri E, Aarabi A. [Effect of a role-playing based training program about empathy with patient on communication skills scores of operating room students: A quasi-experimental study (Persian)]. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11(6):139-46. [Link]
22. Önler E, Yildiz T, Bahar S. Evaluation of the communication skills of operating room staff. J Interprof Educ Pract. 2018; 10:44-6. [DOI:10.1016/j.xjep.2017.11.004] [DOI:10.1016/j.xjep.2017.11.004]
23. Attarha M, Shamsi M, Akbary Torkestani N. [Faculty members' communication skills in educational process in Arak University of Medical Sciences (Persian)]. Iran J Med Educ. 2012; 12(9):676-685. [Link]
24. Javaher AA, khaghanizade M, Ebadi A. [Study of communication skills in nursing students and its association with demographic characteristics (Persian)]. Iran J Med Educ. 2014; 14(1):23-31. [Link]
25. Mirhaghjou SN, Nayebi N, Majd Teymouri R, Kazemnejad leily E. [Communication skills and related factors within patient by nursing student (Persian)]. J Holist Nurs Midwifery. 2015; 25(2):93-101. [Link]
26. Tørring B, Gittell JH, Laursen M, Rasmussen BS, Sørensen EE. Communication and relationship dynamics in surgical teams in the operating room: An ethnographic study. BMC Health

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb