دوره 16، شماره 11 - ( بهمن 1401 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 889-880 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Vaezzadeh M, Alizadeh N, Aghaali M, Habibi A. Effect of Early Patient Contact on the Empathy of Medical Students in Qom, Iran. Qom Univ Med Sci J 2023; 16 (11) :880-889
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3529-fa.html
احمدی سلیمان، واعظ زاده مژده، علیزاده نرگس، آقاعلی محمد، حبیبی امین. طراحی و اجرای برنامه تماس زودرس با بیمار و بررسی اثر آن بر مفهوم همدلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (11) :880-889

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3529-fa.html


1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، vaezzadem@yahoo.com
3- گروه جراحی، دانشکده پزشکی، مرکز آموزشی درمانی کامکار-عرب‌نیا، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
4- گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (640 مشاهده)
زمینه و هدف: همدلی از مفاهیم بسیار مهم در امر مراقبت و درمان است. این مطالعه با هدف طراحی و اجرای برنامه تماس زودرس با بیمار و بررسی اثر آن بر مفهوم همدلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به‌روش مداخله‌ای انجام شد. 64 نفر از دانشجویان در مقطع فیزیوپات به‌روش نمونه‌گیری به‌صورت دردسترس وارد مطالعه شدند. سپس به‌صورت تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسش‌نامه همدلی جفرسون بود. ابتدا به هر 2 گروه آزمایش و کنترل، پرسش‌نامه همدلی جفرسون داده شد. سپس در هر 2 گروه (آزمایش-کنترل) آموزش همدلی با بیمار داده شد. در مرحله بعدی درگروه آزمایش، 3 جلسه حضور در بخش‌های بیمارستانی ترتیب داده شد. در مرحله بعدی با استفاده از پرسش‌نامه‌های همدلی جفرسون میزان همدلی با بیماران مورد سنجش قرار گرفت. در مرحله آخر تمامی اطلاعات با نسخه 22 نرم‌افزار SPSS و با آزمون‌های آماری کای‌دو و تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: قبل از مداخله بین 2 گروه، نمره همدلی تفاوت آماری معناداری نداشت، اما در بعد از مدخله در گروه آزمایش، نمره همدلی 10/32±74/04 و در گروه کنترل، نمره همدلی 8/14±68/31 بود. بنابراین، تفاوت آماری معناداری بین نمره همدلی در بعد از مداخله بین گروه‌ها یافت شد. نمره همدلی قبل از مداخله 8/56±65/06و بعد از مداخله این نمره به عدد 9/72±71/35 افزایش پیدا کرد. بین نمره قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری یافت شد (005>P).
نتیجه‌گیری: تماس زودرس با محیط بالین قبل از شروع دوره کارآموزی باعث افزایش نمره همدلی در دانشجویان پزشکی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: همدلی، تماس زودرس، بالینی، محیط
متن کامل [PDF 3763 kb]   (265 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (334 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1401/11/10

فهرست منابع
1. Jabarifar SE. [Empathy levels in undergraduate and postgraduate dental students in Isfahan Faculty of Dentistry In 2011 (Persian)]. J Isfahan Dent Sch. 2012; 7(5):753-62. [Link]
2. Määttä SM. Closeness and distance in the nurse‐patient relation. The relevance of Edith Stein's concept of empathy. Nurs Philos. 2006; 7(1):3-10. [DOI:10.1111/j.1466-769X.2006.00232.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1466-769X.2006.00232.x]
3. Yu J, Kirk M. Evaluation of empathy measurement tools in nursing: Systematic review. J Adv Nurs. 2009; 65(9):1790-806. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05071.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05071.x]
4. Ward J, Cody J, Schaal M, Hojat M. The empathy enigma: An empirical study of decline in empathy among undergraduate nursing students. J Prof Nurs. 2012; 28(1):34-40.[DOI:10.1016/j.profnurs.2011.10.007] [PMID] [DOI:10.1016/j.profnurs.2011.10.007]
5. Hojat M. Ten approaches for enhancing empathy in health and human services cultures. J Health Hum Serv Adm. 2009; 31(4):412-50. [Link]
6. Koskinen L, Mikkonen I, Jokinen P. Learning from the world of mental health care: Nursing students' narratives. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2011; 18(7):622-8. [DOI:10.1111/j.1365-2850.2011.01711.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1365-2850.2011.01711.x]
7. Ouzouni C, Nakakis K. An exploratory study of student nurses' empathy. Health Sci J. 2012; 6(3):534-52. [Link]
8. Thornicroft G, Mehta N, Clement S, Evans-Lacko S, Doherty M, Rose D, et al. Evidence for effective interventions to reduce mental-health-related stigma and discrimination. Lancet. 2016; 387(10023):1123-32. [DOI:10.1016/S0140-6736(15)00298-6] [PMID] [DOI:10.1016/S0140-6736(15)00298-6]
9. Byrne L, Happell B, Welch T, Moxham LJ. Things you can't learn from books': Teaching recovery from a lived experience perspective. Int J Ment Health Nurs. 2013; 22(3):195-204. [DOI:10.1111/j.1447-0349.2012.00875.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1447-0349.2012.00875.x]
10. Ashe J. The effect of personal contact on attitudes toward mental illness in baccalaureate nursing students [Bachelor thesis]. Ohio: University of Akron Main Campus; 2015. [Link]
11. Rudy D, Griffith C, Haist S. Expanding the goals of an early clinical experience for first-year medical students. Med Educ. 2000; 34(11):954-5. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.0784j.x] [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.0784j.x]
12. Adibi I, Kiyaninia M. Early clinical exposure purposes. Iran J Med Edu. 2006; 5(2):7-12. [Link]
13. Shacklady J, Holmes E, Mason G, Davies I, Dornan T. Maturity and medical students' ease of transition into the clinical environment. Medical Teach. 2009; 31(7):621-6.[DOI:10.1080/01421590802203496] [PMID] [DOI:10.1080/01421590802203496]
14. Dornan T, Bundy C. What can experience add to early medical education? Consensus survey. BMJ. 2004; 329(7470):834.[DOI:10.1136/bmj.329.7470.834] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1136/bmj.329.7470.834]
15. Salajegheh M, Nezam Nia M. Effect of educational intervention on empowering the sense of empathy in medical students: Application of health belief model. Strides Dev Med Educ. 2017; 14(3-4):e67435. [DOI:10.5812/sdme.67435] [DOI:10.5812/sdme.67435]
16. Karimi FZ, Zarifnejad G, Abdolahi M, Taghipour A. [Surveying the factor structure and reliability of the persian version of the Jefferson scale of physician empathy-health care provider student version (JSE-HPS) (Persian)]. J HAYAT. 2015; 21(3):5-14. [Link]
17. Arain FR, Al-Bizrah NA, Alsalmi SAJ, Al Shalawi AM, Dhafar SO, Aldahasi WA, et al. Level of patient empathy among medical students of Saudi Medical College: A cross-sectional survey. Middle East J Fam Med. 2019;17(12):4-11. [Link] [DOI:10.5742/MEWFM.2019.93706]
18. Tayade MC, Giri PA, Latti RG. Effectiveness of early clinical exposure in improving attitude and professional skills of medical students in current Indian medical education set up. J Family Med Prim Care. 2021; 10(2):681-5. [DOI:10.4103/jfmpc.jfmpc_1765_20] [PMID] [PMCID] [DOI:10.4103/jfmpc.jfmpc_1765_20]
19. Larti N, Ashouri E, Aarabi A. [Effect of a role-playing based training program about empathy with patient on communication skills scores of operating room students: A quasi-experimental study (Persian)]. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11(6):139-46. [Link]
20. Seifrabei MA, Esna Ashari M, Maghsoodi F, Esna Ashari F. [The effect of early clinical exposure program on attitude change of undergraduate medical students toward their preparation for at-tending clinical setting in internal medicine, surgery and pediatrics wards during 2013-2014 (Persian)]. Avicenna J Clin Med. 2016; 22(4):323-30. [Link]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb