dehghanian H, gharlipour Z, dehghani F, alipour K. Evaluation of communication skills and its relationship with personality traits and job satisfaction in nurses of hospitals affiliated to Qom University of Medical Sciences in 2022. Qom Univ Med Sci J 2024; 18
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-3576-fa.html
دهقانیان حمید، قارلی پور ذبیح الله، دهقانی فاطمه، علیپور خدیجه. بررسی مهارت های ارتباطی و رابطه آن با ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی در پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم سال 1401. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18
() URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3576-fa.html
1- گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم -قم ایران .
2- گروه اموزش بهداشت دانشگاه عل.م پزشکی قم قم ایران
3- 3- کمیته تحقیقات دانشجویی- دانشگاه علوم پزشکی قم -قم ایران.
4- دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده: (674 مشاهده)
مهارت های ارتباطی، شیوه موثر برای بهبود کیفیت مراقبت و افزایش رضایت شغلی می باشد. باتوجه به تاثیر شگرف مهارت های ارتباطی و توجه به ابعاد شخصیت افراد که تاثیر بسزایی در رضایت شغلی افراد دارد هدف از این مطالعه تعیین مهارت های ارتباطی و رابطه آن با ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی در پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. این مطالعه با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی ساده روی 184 نفر از پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه های آنلاین مهارت های ارتباطی، رضایت شغلی و ویژگی های شخصیتی جمع آوری شد. از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در این مطالعه p کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس نتایج این مطالعه مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیتی 47 درصد توانایی پیش بینی رضایت شغلی را دارند. همچنین 9/65 درصد از شرکت کنندگان دارای رضایت شغلی متوسط هستند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه در این مطالعه رضایت شغلی پرستاران در سطح متوسط بود. بنابراین مدیران و مسئولین ذیربط بایستی در زمینه ارتقای رضایت شغلی پرستاران که از ارکان کادر درمان هستند تدابیری بیندیشند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1401/7/4 | پذیرش: 1401/8/9 | انتشار: 1403/2/10