Research code: 00s93
Ethics code: IR.AJUMS.REC.1400.633


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Leylatan N, Ahmadi M. Relationship between Perceived Stress and Psychological Capital in Nursing and Midwifery Students in Ahvaz, Iran during the COVID-19 pandemic. Qom Univ Med Sci J 2023; 17 : 1577.2
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3665-fa.html
صالحی شقایق، لیلتن نگار، احمدی مهرناز. رابطه استرس ادراک‌شده و سرمایه روانشناختی در دانشجویان پرستاری و مامایی شهر اهواز در دوران شیوع کووید-19. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1402; 17 () :117-128

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3665-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه داخلی‌ و جراحی، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری‌های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران ، mer.ahmadi@gmail.com
چکیده:   (740 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری همه­‌گیر کووید-19 موجب تضعیف سلامت روان عموم جامعه، به‌ویژه دانشجویان شد. دانشجویان در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زای بی‌سابقه، استراتژی‌های مختلف مقابله‌­ای را به کار گرفته‌اند. هدف این مطالعه، تعیین همبستگی استرس ادراک‌شده با مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی (امیدواری، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی) در دانشجویان پرستاری و مامایی در دوران همه­‌گیری کرونا بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی‌همبستگی روی 178 دانشجوی سال سوم و چهارم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند، انجام شد. داده‌­ها از اردیبهشت تا تیر سال 1401 با استفاده از پرسش‌نامه‌­های برخط جمع‌­آوری شد. ابزار گردآوری داده­‌ها شامل پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه استرس ادراک‌شده کوهن نسخه 14 سؤالی و پرسش‌نامه سرمایه‌های روان‌شناختی لوتانز بود. داده­‌ها با استفاده از آزمون تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌­طرفه، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر، همبستگی منفی و معنادار بین استرس ادراک‌شده و مؤلفه‌­های سرمایه روان­‌شناختی را نشان داد (0/001>P، 0/5-=r). آنالیز رگرسیون خطی چندگانه نشان داد بُعد خوش­‌بینی (0/001>P، 0/36-=β)، بُعد خودکارآمدی (P، 0/30-=β0/001)، مراجعه به روان‌شناس (0/005=P، 0/17-=β) و بُعد تاب‌­آوری (0/043=P،0/16=β)، به ترتیب از عوامل پیشگویی­‌کننده استرس در دانشجویان بودند. این عوامل توانستند 32 درصد از تغییرات متغیر استرس ادراک‌شده را پیش‌­بینی کنند.
نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی منفی بین سرمایه­‌های روان‌شناختی و استرس ادراک‌شده در دانشجویان شایسته است در راستای ارتقای سطح سرمایه‌­های روان‌شناختی دانشجویان با هدف پیشگیری و کنترل استرس آن‌ها برنامه‌­ریزی­‌های مناسبی انجام شود.
شماره‌ی مقاله: 1577.2
متن کامل [PDF 5256 kb]   (364 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (452 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: 1401/11/12 | پذیرش: 1402/1/26 | انتشار: 1402/5/10

فهرست منابع
1. Cooke JE, Eirich R, Racine N, Madigan S. Prevalence of posttraumatic and general psychological stress during COVID-19: A rapid review and meta-analysis. Psychiatry Res. 2020; 292:113347. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113347] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113347]
2. Pourfarrokh P, Kkermani M, Jamali J. [Assessment of the level of perception stress of students of Mashhad University of Medical Sciences about COVID19 in 2020 (Perisan)]. Horiz Med Educ Dev. 2020; 11(2):66-76. [DOI:10.22038/hmed.2020.49975.1050]
3. AlAteeq DA, Aljhani S, AlEesa D. Perceived stress among students in virtual classrooms during the COVID-19 outbreak in KSA. J Taibah Univ Med Sci. 2020; 15(5):398-403.[DOI:10.1016/j.jtumed.2020.07.004] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.jtumed.2020.07.004]
4. Çimen İD, Alvur TM, Coşkun B, Şükür NEÖ. Mental health of Turkish medical students during the COVID-19 pandemic. Int J Soc Psychiatry. 2022; 68(6):1253-62.[DOI:10.1177/00207640211066734] [PMID] [DOI:10.1177/00207640211066734]
5. Vîrgă D, Baciu EL, Lazăr TA, Lupșa D. Psychological capital protects social workers from burnout and secondary traumatic stress. Sustainability. 2020; 12(6):2246. [DOI:10.3390/su12062246] [DOI:10.3390/su12062246]
6. Luthans F, Luthans KW, Luthans BC. Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Bus Horiz. 2004; 47(1):45-50. [DOI:10.1016/j.bushor.2003.11.007] [DOI:10.1016/j.bushor.2003.11.007]
7. Mubarak N, Safdar S, Faiz S, Khan J, Jaafar M. Impact of public health education on undue fear of COVID-19 among nurses: The mediating role of psychological capital. Int J Ment Health Nurs. 2021; 30(2):544-52. [DOI:10.1111/inm.12819] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1111/inm.12819]
8. Ren X, Wu D, He P, Luo W, Zhao J, Cen Y, et al. The positive psychological capital and its influencing factors among university students during the COVID-19 pandemic. 2022; [Unpublished]. [DOI:10.21203/rs.3.rs-1804146/v1] [DOI:10.21203/rs.3.rs-1804146/v1]
9. Sucan S. The relationship between hope and perceived stress in teacher candidates. Int J High Educ. 2019; 8(2):1-6. [DOI:10.5430/ijhe.v8n2p1] [DOI:10.5430/ijhe.v8n2p1]
10. Pathak R, Lata S. Optimism in relation to resilience and perceived stress. J Psychosoc Res. 2018; 13(2):359-67. [DOI:10.32381/JPR.2018.13.02.10] [DOI:10.32381/JPR.2018.13.02.10]
11. Bandadi L, Chamkal N, Belbachir S, Ahami AOT. Perceived stress among Moroccan nurses student: Effect of the emotional self-efficacy. Public Health Educ Train. 2020; 8(E):156-61. [DOI:10.3889/oamjms.2020.3899] [DOI:10.3889/oamjms.2020.3899]
12. Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev. 1977; 84(2):191-215. [PMID] [DOI:10.1037/0033-295X.84.2.191]
13. Safarizadeh Mm, Tirgari B, Rodi Rasht Abadi OS, Heidarzadeh A, Azizzadeh forouzi M. [Study of clinical self-efficacy and belongingness to clinical environment in undergraduate nursing students of Razi School of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences 2017-2017 (Persian)]. J Nurs Educ. 2019; 7(6):31-8. [Link]
14. Ghaffari F, Fotoukian Z, Hosseini SJ, Mahmoudian A. [The relationship between resiliency and attachment styles with academic self-efficacy among nursing students of Babol Medical Sciences University in Academic year of 2016-2017 (Persian)]. Iran J Med Educ. 2019; 19:231-8. [Link]
15. Saadat S, Davarpanah SH, Saeedpour F, Samiee F. [The role of psychological capital (ie, hope, optimism, self-efficacy, resilience) in student's academic commitment (Persian)]. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12(3):1-11. [Link]
16. Tabe Bordbar F, Esmaeili M, Amiri M. [Predicting coronary anxiety based on cognitive emotion regulation strategies, psychological stubbornness, and resilience (Persian)]. J Res Educ Sci. 2022; 15(55):16-28. [Link]
17. Maroufizadeh S, Zareiyan A, Sigari N. [Psychometric properties of the 14, 10 and 4-item "perceived stress scale" among asthmatic patients in Iran (Persian)]. Payesh. 2014; 13(4):457-65. [Link]
18. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Pers psychol. 2007; 60(3):541-72. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x] [DOI:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x]
19. Shokri O, Mahdavian P, Khodaei A. [Factor structure, reliability and measurement invariance of the Psychological Capital Questionnaire for Iranian male and female teachers (Persian)]. Res Sch Virtual Learn. 2020; 8(1):21-34. [DOI:10.30473/etl.2020.52725.3215]
20. Voss C, Shorter P, Weatrowski G, Mueller-Coyne J, Turner K. A comparison of anxiety levels before and during the COVID-19 pandemic. Psychol Rep. 2022; 3:332941221093250. [DOI:10.1177/00332941221093250] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1177/00332941221093250]
21. Ganjoo M, Farhadi A, Baghbani R, Daneshi S, Nemati R. Association between health locus of control and perceived stress in college student during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study in Iran. BMC Psychiatry. 2021; 21(1):529. [DOI:10.1186/s12888-021-03543-1] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12888-021-03543-1]
22. Alomar M, Palaian S, Shanableh S. Perceived stress and quality of life among final-year pharmacy students in the united arab emirates during COVID-19 pandemic lockdown. Adv Med Educ Pract. 2021; 12:1361-9. [DOI:10.2147/AMEP.S324274] [PMID] [PMCID] [DOI:10.2147/AMEP.S324274]
23. Shadfard Z, Taghizadeganzadeh M, Pournouroz N, Maarefi F, Badiyepeymaiejahromi Z. [Investigating the role of self-esteem, happiness and hospital's ethical climate in predicting perceived stress of paramedical students (Persian)]. Res Med Educ. 2020; 12(3):44-54. [DOI:10.52547/rme.12.3.44]
24. Elbay RY, Kurtulmuş A, Arpacıoğlu S, Karadere E. Depression, anxiety, stress levels of physicians and associated factors in Covid-19 pandemics. Psychiatry Res. 2020; 290:113130.[DOI:10.1016/j.psychres.2020.113130] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113130]
25. Ren L, Luo C, Cheng H, Liu Y, Meng R. Investigation and statistical analysis of college students' psychological capital. Paper presented at: 2019 International Conference on Biotechnology and Bioengineering (9th ICBB). 28 September 2019; Poznan, Poland. [DOI:10.1063/5.0020726] [DOI:10.1063/5.0020726]
26. Sotodehasl N, Kahouei M, Fodaji F. [Social and psychological capital and its relation with academic achievement among medical sciences students of Semnan University of medical sciences, Semnan, Iran (Persian)]. Koomesh. 2018; 20(2):256-62. [Link]
27. Sun F, Xu C, Xue J, Su J, Lu Q, Wang B. Perceived stress, psychological capital, and psychological distress among Chinese nursing students: A cross-sectional study. 2021; [Unpublished]. [DOI:10.21203/rs.3.rs-1190351/v1] [DOI:10.21203/rs.3.rs-1190351/v1]
28. Bilal A, Aslam S, Masood S. Impact of optimism & resilience on subjective wellbeing in ill individuals during covid-19 pandemic. Pak J Soc Res. 2021; 3(3):513-9. [DOI:10.52567/pjsr.v3i3.410] [DOI:10.52567/pjsr.v3i3.410]
29. Garavand H. [Structural modeling of problem solving styles and corona anxiety in students with an emphasis on the mediating role of self-efficacy (Persian)]. Res Cogn Behav Sci. 2021; 10(2):145-66. [DOI:10.22108/cbs.2022.130911.1581]
30. Ghaedi M. [The prediction of mental health of psychology students of Tehran university based on psychological capital (Persian)]. J Psychol New Ideas. 2018; 2(6):1-9. [Link]
31. Gloster AT, Meyer AH, Lieb R. Psychological flexibility as a malleable public health target: Evidence from a representative sample. J Contextual Behav Sci. 2017; 6(2):166-71. [DOI:10.1016/j.jcbs.2017.02.003] [DOI:10.1016/j.jcbs.2017.02.003]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb