Research code: 990955
Ethics code: IR.MUMS.REC.1399.590


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Z, Kavoosi J, Moghadaci A, Raesi R. Identification of Barriers to Patient Education in the Coronavirus Ward From the Perspective of Nurses Caring for COVID-19 Patients. Qom Univ Med Sci J 2023; 17 : 2839.1
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3681-fa.html
عباسی زهرا، کاووسی جلال، مقدسی علی، رئیسی رسول. شناسایی موانع آموزش به بیمار در بخش کرونا از دیدگاه پرستاران مراقبت‌کننده از بیماران کووید ـ 19. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1402; 17 () :485-496

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3681-fa.html


1- واحد تحقیق و توسعه بالینی اکبر، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
3- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، raesi.br881@gmail.com
چکیده:   (540 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع گسترده کووید-19 و افزایش روزافزون تعداد بیماران بستری، نقش آموزشی پرستاران را برجسته‌تر کرده است. این مطالعه با هدف شناسایی موانع آموزش به بیمار در بخش کرونا از دیدگاه پرستاران مراقبت‌کننده از بیماران کووید-19 در بخش کرونا بیمارستان 22 بهمن شهر خواف انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی‌مقطعی در 3 ماهه آخر سال 1399 انجام شد. 82 نفر از پرستاران مراقبت‌کننده از بیماران کووید-19 در بخش معمولی کرونا به روش سرشماری انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با پرسش‌نامه الکترونیک موانع آموزش به بیمار (دارای روایی و پایایی تأییدشده) جمع‌آوری و با استفاده از نسخه 22 نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، فریدمن، ویلکاکسون، من‌ویتنی‌یو و کروسکال‌والیس در سطح معناداری 0/05 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بیشترین میانگین نمره دیدگاه پرستاران از موانع آموزش به بیمار، مربوط به عوامل مدیریتی (0/3±2/4) و کمترین میانگین نمره دیدگاه مربوط به حیطه مهارت‌های آموزشی (0/3±1/8) بود. میانگین نمره دیدگاه پرستاران درخصوص موانع آموزش به بیماران در حیطه مدیریتی نسبت به سایر حیطه‌ها و در حیطه شرایط کاری نسبت به حیطه‌های نگرش پرستاران و مهارت‌های آموزشی به‌طور معناداری بیشتر بود (05/P<0).
نتیجه‌گیری: ازآنجایی‌که بیشترین میانگین نمره دیدگاه پرستاران از موانع آموزش به بیمار، مربوط به عوامل مدیریتی بود. مدیران باید با ایجاد سازوکارهایی نظیر نظارت و کنترل مداوم، در نظر گرفتن فعالیت آموزشی در ارزشیابی‌های دوره‌ای و صدور ابلاغ سازمانی برای آموزش به بیمار، پرستاران را به این امر مهم ترغیب کنند.
شماره‌ی مقاله: 2839.1
متن کامل [PDF 827 kb]   (345 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (395 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
دریافت: 1401/11/30 | پذیرش: 1402/1/26 | انتشار: 1402/5/10

فهرست منابع
1. Tavakoli A, Vahdat K, Keshavarz M. [Novel coronavirus disease 2019 (COVID-19): An emerging infectious disease in the 21st century (Persian)]. Iran South Med J. 2020; 22(6):432-50. [DOI:10.29252/ismj.22.6.432] [DOI:10.29252/ismj.22.6.432]
2. Mohammadzadeh A. [The effectiveness of remote monitoring and supervision on medical adherence of patients underwent heart bypass surgery to prevent infection or anxiety of being infected with SARS-CoV-2 - a pilot study (Persian)]. J Ners Manag. 2019; 8(3):26-34. [Link]
3. Miller MA, Stoeckel PR. Client education: Theory and practice. Burlington: Jones & Bartlett Learning; 2011. [Link]
4. Bastable SB. Nurse as educator: Principles of teaching and learning for nursing practice. Burlington: Jones & Bartlett Learning; 2014. [Link]
5. Ghorbani R, Soleimani M, Zeinali MR, Davaji M. Iranian nurses and nursing students' attitudes on barriers and facilitators to patient education: A survey study. Nurse Educ Pract. 2014; 14(5):551-6. [DOI:10.1016/j.nepr.2014.06.003] [PMID] [DOI:10.1016/j.nepr.2014.06.003]
6. Nasirizade M, Hosseini M, Biabani F, Geraminejad N. [Assessment of nurses' performance regarding patient education from patients' standpoint (Persian)]. Educ Strateg Med Sci. 2018; 11(4):123-8. [DOI:10.29252/edcbmj.11.04.15]
7. Mansourghanaei R, Majidi S, Tabari R. [Nurses viewpoints about facilitator and inhibitor factors of patients education (Persian)]. Res Med Educ. 2011; 3(1):27-33. [Link]
8. Nsemo AD, John ME, Etifit RE, Mgbekem MA, Oyira EJ. Clinical nurses' perception of continuing professional education as a tool for quality service delivery in public hospitals Calabar, Cross River State, Nigeria. Nurse Educ Pract. 2013; 13(4):328-34. [DOI:10.1016/j.nepr.2013.04.005] [PMID] [DOI:10.1016/j.nepr.2013.04.005]
9. Ni C, Hua Y, Shao P, Wallen GR, Xu S, Li L. Continuing education among Chinese nurses: A general hospital-based study. Nurse Educ Today. 2014; 34(4):592-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.07.013] [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2013.07.013]
10. Mousavi MS, Taghadosi M, Rezaie Shahsavarloo Z, Lotfi M S. [Nursing staff views about the barriers to patient education and provided strategies to improve it in hospitals affiliated to Kashan University of Medical Sciences, 1391 (Persian)]. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2014; 12(9):842-9. [Link]
11. Borhani F. Nurses and nurse-managers' opinions about the importance of patients' training barriers. J Qazvin Univ Med Sci. 2002; 5(4):84-90. [Link]
12. Sun N, Wei L, Shi S, Jiao D, Song R, Ma L, et al. A qualitative study on the psychological experience of caregivers of COVID-19 patients. Am J Infect Control. 2020; 48(6):592-8. [DOI:10.1016/j.ajic.2020.03.018] [PMID] [DOI:10.1016/j.ajic.2020.03.018]
13. Liu Q, Luo D, Haase JE, Guo Q, Wang XQ, Liu S, et al. The experiences of health-care providers during the COVID-19 crisis in China: A qualitative study. Lancet Glob Health. 2020; 8(6):e790-8. [DOI:10.1016/S2214-109X(20)30204-7] [PMID] [DOI:10.1016/S2214-109X(20)30204-7]
14. Dehghan K, Zareipour MA, Zamaniahari S, Azari MT. Tele education in diabetic patients during coronavirus outbreak. Open Access Maced J Med Sci. 2020; 8(T1):610-2. [DOI:10.3889/oamjms.2020.5587] [DOI:10.3889/oamjms.2020.5587]
15. Fan X, Li H, Lai L, Zhou X, Ye X, Xiao H. Impact of internet plus health education on urinary stoma caregivers in coping with care burden and stress in the era of COVID-19. Front Psychol. 2022; 13:982634. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.982634] [PMID] [DOI:10.3389/fpsyg.2022.982634]
16. Haddad M. [Viewpoints of employed nurses in hospitals of birjand city regarding existing barriers in patient education (Persian)]. Mod Care J. 2011; 8(3):152-8. [Link]
17. Hekari D, Mohammadzadeh R. [Quality of patients' education by nursing students and employment nurses and its effective factors in Tabriz hospitals in 2007-2008 (Persian)]. Med Sci. 2010; 20(1):58-63. [Link]
18. Adib-Hajbaghery M, Zare M. [The barriers to patient education from the viewpoint of nurses in Iran: A systematic review (Persian)]. Nurs Midwifery J. 2017; 15(7):544-58. [Link]
19. Plagg B, Piccoliori G, Oschmann J, Engl A, Eisendle K. Primary health care and hospital management during COVID-19: Lessons from lombardy. Risk Manag Healthc Policy. 2021; 14:3987-92. [DOI:10.2147/RMHP.S315880] [PMID] [DOI:10.2147/RMHP.S315880]
20. Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. [The effect of implementing clinical supervision model on the patient education outcomes (Persian)]. J Health Promot Manag. 2012; 1(3):28-36. [Link]
21. Raesi R. Farajzadeh Z. [Evaluating the efficacy of patient-education by nurses in birjand-based teaching hospitals in 2017 (Persian)]. J Nurs Educ. 2018; 7(3):1-7. [Link]
22. Hosseinzadeh H, Mohammadi M, Shamshiri M. [The study of caring behaviors and its determinant factors from the perspective of nurses in educational hospitals of Ardabil (Persian)]. J Health Care. 2019;21(3):203-11. [DOI:10.29252/jhc.21.3.203] [DOI:10.29252/jhc.21.3.203]
23. Marcum J, Ridenour M, Shaff G, Hammons M, Taylor M. A study of professional nurses' perceptions of patient education. J Contin Educ Nurs. 2002; 33(3):112-8. [DOI:10.3928/0022-0124-20020501-05] [PMID] [DOI:10.3928/0022-0124-20020501-05]
24. Rees EM, Nightingale ES, Jafari Y, Waterlow NR, Clifford S, B Pearson CA, et al. COVID-19 length of hospital stay: A systematic review and data synthesis. BMC Med. 2020; 18(1):270. [DOI:10.1186/s12916-020-01726-3] [PMID] [DOI:10.1186/s12916-020-01726-3]
25. Arian M, Mortazavi H, TabatabaeiChehr M, Tayebi V, Gazerani A. [The comparison between motivational factors and barriers to patient education based on the viewpoints of nurses and nurse managers (Persian)]. J Nurs Educ. 2015; 4(3):66-77. [Link]
26. Ramezanli S, Badiyepeymaie Jahromi Z. Iranian nurses' views on barriers and facilitators in patient education: A cross-sectional study. Glob J Health Sci. 2015; 7(5):288-93. [DOI:10.5539/gjhs.v7n5p288] [PMID] [DOI:10.5539/gjhs.v7n5p288]
27. Vahedian Azimi A, Payami Bosari M, Gohari Moghaddam K. [A survey on Nurses Clinical Problems in Patient Education (Persian)]. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2011; 9(4):295-305. [Link]
28. SaeidPour J, Ghazi Asgar M, Rahmani H, Khoshkho M. [Surveying doctors and nurses viewpoints on enhancing and inhibiting factors of educating patients (Persian)]. J Hosp. 2014; 13(1):61-7. [Link]
29. Namdari P. [Clinical nurses opinions about patients training barriers in khorramabad medical science university hospitals (Persian)]. Iran J Educ Med. 2002; 7:114-5. [Link]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb