XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadirad H, Jadgal M S, Hosseinzehi Zamani J. Designing a Psychometric Tool for Measuring Coronavirus Health Literacy of Iranian Adults in Sistan and Baluchestan Province, Iran, in 2020. Qom Univ Med Sci J 2023; 17 : 2851.1
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3694-fa.html
ایزدی راد حسین، جدگال محمدسعید، حسین زهی زمانی جمشید. طراحی و روان‌سنجی ابزار سنجش سواد سلامت کروناویروس بالغین ایرانی استان سیستان و بلوچستان در سال 1400. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1402; 17 () :508-521

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3694-fa.html


1- مرکز تحقیقات ارتقای سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
2- مرکز تحقیقات بیماری‌های واگیر و گرمسیری، دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر، ایرانشهر، ایران. ، jadgal15@gmail.com
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر، چابهار، ایران.
چکیده:   (523 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد سلامت عموماً به معنای توانایی افراد برای دسترسی به اطلاعات سلامت و استفاده از آن به‌منظور تصمیم‌گیری مناسب در‌زمینه حفظ و ارتقای سلامت است. این مطالعه اولین تلاش برای طراحی و روان‌سنجی ابزاری برای سنجش سواد سلامت کروناویروس بالغین در ایران در سال 1400 بود.
روش بررسی: با استفاده از مستندات، مقالات و پرسش‌نامه‌های موجود گویه‌های مربوط به پرسش‌نامه طراحی شدند. نسخه اولیه پرسش‌نامه در‌برگیرنده 30 گویه بود. روایی محتوا و روایی صوری ابزار مقدماتی توسط گروهی از متخصصان و مصاحبه با بالغین ارزیابی شد. پس از بررسی روایی محتوا، تعداد عبارات ابزار به 22 عبارت کاهش یافت. سپس با استفاده از یک مطالعه توصیفی‌همبستگی بر روی 400 نفر از بالغین استان سیستان و بلوچستان که به‌صورت نمونه‌گیری غیراحتمالی متوالی انتخاب شده بودند، پایایی و تحلیل سازه ابزار مورد سنجش قرار گرفت.
یافته‌ها: در تحلیل عاملی اکتشافی 22 گویه در 4 عامل بارگذاری شدند که در‌مجموع بیانگر 59/31 درصد تغییرات مشاهده‌شده بودند. میزان ضریب آلفای کرونباخ برای هر‌یک از عوامل قابل‌قبول بود. آزمون مجدد پرسش‌نامه با فاصله 2 هفته نیز ثبات پرسش‌نامه را تأیید کرد. پرسش‌نامه نهایی با 22 عبارت در 4 حیطه دسترسی، فهم، ارزیابی کردن و استفاده از اطلاعات و خدمات بهداشتی به‌عنوان ابزاری روا و پایا تأیید شد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه قابلیت ابزار یاده‌شده برای سنجش سواد سلامت کروناویروس جمعیت بالغ 18 تا 65 سال استان سیستان و بلوچستان را نشان داد.
شماره‌ی مقاله: 2851.1
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت، کروناویروس، روان سنجی
متن کامل [PDF 5529 kb]   (251 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (315 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/3/6 | انتشار: 1402/5/10

فهرست منابع
1. Zarocostas J. How to fight an infodemic. Lancet. 2020; 395(10225):676. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30461-X] [PMID] [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30461-X]
2. Rajabi E, Dastani M, Hadi Tavallaee N, Taghizadeh N, Jalali Z, Ameri F. [Effect of e-health literacy on mental health of people during the COVID-19 pandemic: A systematic review (Persian)]. J Mod Med Inf Sci. 2023; 8(4):396-407. [DOI:10.32598/JMIS.8.4.9]
3. Scheufele DA, Krause NM. Science audiences, misinformation, and fake news. Proc Natl Acad Sci U S A. 2019; 116(16):7662-9. [DOI:10.1073/pnas.1805871115] [PMID] [DOI:10.1073/pnas.1805871115]
4. Jadgal MS, Heshmati H, Keshavarz M, Zareipour M, Faryabi R, Alizadeh-Siuki H. Effect of theory of planned behavior-based educational intervention on HIV/AIDS preventive behaviors among male barbers. HIV AIDS Rev. 2023; 22(1):77-83. [DOI:10.5114/hivar.2023.124680] [DOI:10.5114/hivar.2023.124680]
5. Cutilli CC, Bennett IM. Understanding the health literacy of America: Results of the national assessment of adult literacy. Orthop Nurs. 2009; 28(1):27-32. [DOI:10.1097/01.NOR.0000345852.22122.d6] [PMID] [DOI:10.1097/01.NOR.0000345852.22122.d6]
6. Izadirad H, Zareban I. [The relationship of health literacy with health status, preventive behaviors and health services utilization in Baluchistan, Iran (Persian)]. J Educ Community Health. 2015; 2(3):43-50. [DOI:10.20286/jech-02036] [DOI:10.20286/jech-02036]
7. Paakkari L, Okan O. COVID-19: Health literacy is an underestimated problem. Lancet Public Health. 2020; 5(5):e249-50.[DOI:10.1016/S2468-2667(20)30086-4] [PMID] [DOI:10.1016/S2468-2667(20)30086-4]
8. Sohrabi C, Alsafi Z, O'Neill N, Khan M, Kerwan A, Al-Jabir A, et al. World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). Int J Surg. 2020; 76:71-6. [DOI:10.1016/j.ijsu.2020.02.034] [PMID] [DOI:10.1016/j.ijsu.2020.02.034]
9. Biswas RK, Huq S, Afiaz A, Khan HTA. A systematic assessment on COVID-19 preparedness and transition strategy in Bangladesh. J Eval Clin Pract. 2020; 26(6):1599-611. [DOI:10.1111/jep.13467] [PMID] [DOI:10.1111/jep.13467]
10. Santos P, Sá L, Couto L, Hespanhol A. Health literacy as a key for effective preventive medicine. Cogent Soc Sci. 2017; 3(1):1407522. [DOI:10.1080/23311886.2017.1407522] [DOI:10.1080/23311886.2017.1407522]
11. Westen D, Rosenthal R. Quantifying construct validity: Two simple measures. J Pers Soc Psychol. 2003; 84(3):608-18.[DOI:10.1037/0022-3514.84.3.608] [PMID] [DOI:10.1037/0022-3514.84.3.608]
12. Polit DF, Hungler BP. Nursing research: Principles and methods. Philadelphia: Lippoincott Williams & Wilkins; 1983. [Link]
13. Waltz CF, Strickland O, Lenz ER. Measurement in nursing and health research. New York: Springer Publishing Company; 2010. [Link]
14. Okan O, Bollweg TM, Berens EM, Hurrelmann K, Bauer U, Schaeffer D. Coronavirus-related health literacy: A cross-sectional study in adults during the COVID-19 infodemic in germany. Int J Environ Res Public Health. 2020; 17(15):5503.[DOI:10.3390/ijerph17155503] [PMID] [DOI:10.3390/ijerph17155503]
15. Montazeri A, Tavousi M, Rakhshani F, Azin SA, Jahangiri K, Ebadi M, et al . [Health literacy for iranian adults (HELIA): Development and psychometric properties (Persian)]. Payesh. 2014; 13(5):589-99. [Link]
16. Hajizadeh E, Asghari M. [Methods and statistical analysis with a view to research methods in biological and health sciences (Persian)]. Tehran: Academic Jihad Publications; 2011. [Link]
17. Dehghankar L, Hajikarimbaba M, Panahi R. [Health literacy and factors related to it among female students of Imam Khomeini International University in Qazvin, Iran (Persian)]. J Sch Public Health Instit Public Health Res. 2019; 17(3):295-306. [Link]
18. World Health Organization (WHO). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic [Internet]. 2020 [Updated 2023 November 12]. Available from: [Link]
19. Pleasant A, McKinney J, Rikard RV. Health literacy measurement: A proposed research agenda. J Health Commun. 2011; 16(Suppl 3):11-21. [DOI:10.1080/10810730.2011.604392] [PMID] [DOI:10.1080/10810730.2011.604392]
20. Khot WY, Nadkar MY. The 2019 novel coronavirus outbreak - a global threat. J Assoc Physicians India. 2020; 68:68-71. [Link]
21. Shamsi M. [Health literacy and prevalence of COVID- 19 (Persian)]. Payesh. 2022; 19(2):223-4. [DOI:10.29252/payesh.19.2.223] [DOI:10.29252/payesh.19.2.223]
22. Sørensen K, Van den Broucke S, Pelikan JM, Fullam J, Doyle G, Slonska Z, et al. Measuring health literacy in populations: illuminating the design and development process of the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q). BMC Public Health. 2013; 13:948. [DOI:10.1186/1471-2458-13-948] [PMID] [DOI:10.1186/1471-2458-13-948]
23. Elder C, Barber M, Staples M, Osborne RH, Clerehan R, Buchbinder R. Assessing health literacy: A new domain for collaboration between language testers and health professionals. Lang Assess. 2012; 9(3):205-24. [DOI:10.1080/15434303.2011.627751] [DOI:10.1080/15434303.2011.627751]
24. Baker DW, Williams MV, Parker RM, Gazmararian JA, Nurss J. Development of a brief test to measure functional health literacy. Patient Educ Couns. 1999; 38(1):33-42. [DOI:10.1016/S0738-3991(98)00116-5] [PMID] [DOI:10.1016/S0738-3991(98)00116-5]
25. Weiss BD, Mays MZ, Martz W, Castro KM, DeWalt DA, Pignone MP, et al. Quick assessment of literacy in primary care: The newest vital sign. Ann Fam Med. 2005; 3(6):514-22. [DOI:10.1370/afm.405] [PMID] [DOI:10.1370/afm.405]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb