مقالات منتخب برای انتشار در شمارههای آتی
برگشت به فهرست مقالات |
برگشت به فهرست نسخه ها
Research code: 99000680
Ethics code: IR.BMSU.REC.1399.561
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
2- ، rashkesh@yahoo.com
چکیده: (364 مشاهده)
مقدمه: بخش اورژانس یکی از مهم ترین بخش های بیمارستان ها محسوب می شود که اغلب اولین برخورد بیمار و محیط درمانی را رقم میزند. پایش رضایتمندی بیماران و همراهان آنها از کیفیت خدمات ارائه شده به ویژه در اطفال که گروه آسیب پذیر محسوب می شوند و والدین آنها که تنش روانی شدیدی را تجربه می کنند از فرایند های مهم سنجش کیفیت می باشد.
روش: در این طرح با استفاده از یک پرسشنامه 48 سوالی (27 سوال غیر درمانی و 21 سوال درمانی و اطلاعات دموگرافیک)، میزان رضایتمندی والدین بیماران اطفال مراجعه کننده به اورژانس یک بیمارستان نظامی سنجیده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS V.16 آنالیز شد. آزمونهای آماری کایدو پیرسون، آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون دقیق فیشر بود. همچنین سطح معنی داری 05/0 در این پژوهش در نظر گرفته شد
نتایج: در پایان مطالعه 383 پرسشنامه تکمیل شد. در بخش درمانی و غیر درمانی عمده افراد رضایتمندی بالایی داشتند (به ترتیب 69.2 و 46.8 درصد). در هردوبخش درمانی و غیر درمانی بین میزان رضایتمندی و سن افراد رابطه ی معناداری وجود داشت (0.015P=). در بخش درمانی نیز بین جنسیت و رضایتمندی ارتباط معنی داری مشاهده شد(0.05P<). بین سایر متغیر ها نظیر نوع بیمه، تحصیلات و... ارتباط معناداری با میزان رضایتمندی مشاهده نشد.
نتیجه گیری: به صورت کلی میزان رضایتمندی بالا بود اما پایین تر بودن میزان رضایتمندی از خدمات غیر درمانی نسبت به خدمات درمانی نشان دهنده ی لزوم توجه بیشتر سیاستگذاران و مدیران بهداشتی به خدمات رفاهی بیمارستان ها است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی اجتماعی دریافت: 1402/2/20 | پذیرش: 1402/3/27