دوره 8، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 1393 )                   جلد 8 شماره 6 صفحات 60-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abollahzadeh F, Moghaddasian S, Rahmani A, Shahmar M. Effect of Video Education in Native Language on the Anxiety Level of Patients Undergoing Coronary Angiography. Qom Univ Med Sci J 2015; 8 (6) :53-60
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-393-fa.html
عبداله‌زاده فرحناز، مقدسیان سیما، رحمانی آزاد، شهماری مهربان. تأثیرآموزش ازطریق فیلم به زبان بومی براضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1393; 8 (6) :53-60

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-393-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، mehrabanshahmari@yahoo.com
چکیده:   (5762 مشاهده)

زمینه و هدف: آنژیوگرافی عروق کرونری می‌تواند اضطراب زیادی در بیماران ایجاد کند. در زمینه بررسی تأثیر آموزش‌های قبل از آنژیوگرافی بر سطح اضطراب بیماران، مطالعه‌ای‌که تأثیر آموزش‌ مبتنی بر زبان بومی بیماران را بررسی کرده باشد، یافت نشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق فیلم به زبان بومی بر اضطراب بیماران بستری برای آنژیوگرافی عروق صورت گرفت.

روش بررسی: مطالعه حاضر به‌صورت نیمه‌تجربی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل (سال 1392) انجام شد.تعداد 160 نفر از بیماران بستری برایآنژیوگرافیعروقکرونربه‌طور تصادفی در دو گروه کنترل (80n=) و تجربی (80n=) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه مشخصات فردی - اجتماعی و پرسشنامه اضطراب موقعیتی (Spielberger) بود. برای گروه تجربی، یک فیلم آموزشی به زبان ترکی حاوی اقدامات لازم قبل، حین و بعد از آنژیوگرافی و برای گروه کنترل فقط اقدامات معمول بخش ارائه گردید. میزان اضطراب موقعیتی بیماران قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه اندازه‌گیری و مقایسه شد. داده‌ها بااستفادهازآزمون‌هایکای‌دو، تیمستقل و تی زوج تجزیهوتحلیل شدند. سطح معنی‌داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: در این مطالعه اختلاف میانگین اضطراب موقعیتی در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد به‌صورت معنی‌داری کاهش نشان داد.

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، کاربرد آموزش چند رسانه‌ای از طریق فیلم مبتنی بر زبان بومی در کاهش اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی مؤثر است. لذا توصیه می‌شود از این روش جهت کاهش اضطراب بیماران، قبل از روش‌هایتهاجمی استفاده شود.

متن کامل [PDF 399 kb]   (2359 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/12/20 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار: 1394/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb