Research code: 3451
Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1401.248
Nejati J, Sargolzaie N, Mohammadi M, Okati-Aliabad H, Faroughinia E. Knowledge, Attitude, and Practice of Public Health Physicians about Cutaneous Leishmaniasis in Two Endemic Foci of Southeastern Iran. Qom Univ Med Sci J 2024; 18
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-3944-fa.html
نجاتی جلیل، سرگلزایی نرجس، محمدی مهدی، اوکاتی علی آباد حسن، فاروقی نیا ادریس. ارزیابی آگاهی ، نگرش و عملکرد پزشکان بخش بهداشت در مورد لیشمانیوز جلدی در دو کانون اندمیک جنوب شرق ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18
() URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3944-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
2- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، okati_h@yahoo.com
چکیده: (321 مشاهده)
زمینه و هدف:
ایران از جمله کشورهای با شیوع بالا لیشمانیوز جلدی محسوب می شود. با توجه به نقش پزشکان در پیشگیری،کنترل و درمان آن، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شاغل در بخش بهداشت درمورد لیشمانیوز جلدی در دو کانون اندمیک آن در جنوب شرق کشور انجام گردید.
روش بررسی:
این مطالعه مقطعی (توصیفی-تحلیلی) از اردیبهشت لغایت آذرماه سال 1402 انجام شد. در این مطالعه کلیه پزشکان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در شهرستانهای زاهدان و میرجاوه به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری داده ها و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS ، آنالیزهای آماری انجام شد. در بخش استنباطی، از آزمون من-ویتنی و مدل رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 درصد استفاده شد.
یافتهها:
در این مطالعه، 57 پزشک مورد پرسشگری قرار گرفتند. میانگین نمره آگاهی 9/4 ± 63/19 ( از 34)، میانگین نمره نگرش 75/7 ± 75/76 (از 95) و میانگین نمره عملکرد 41/2 ± 18/9 (از 14) بود. آزمون آماریارتباط معنیدار بین آگاهی و عملکرد پزشکان با سابقه ویزیت بیمار مشکوک به لیشمانیوز جلدی و نیز نوع مرکزارائه دهنده خدمت را نشان داد. همچنین بین آگاهی، نگرش و عملکرد و متغیر شرکت در دوره های بازآموزی ارتباط معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری:
اگرچه نگرش و عملکرد پزشکان درباره لیشمانیوز جلدی به ترتیب خوب و متوسط بود؛ اما آنان از سطح آگاهی ضعیفی برخوردار بودند. لذا اجرای برنامه های بازآموزی مناسب برای ارتقاء آگاهی آنها ضروری به نظر می رسد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/5/29 | انتشار: 1403/2/10