دوره 10، شماره 1 - ( فروردین 1395 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 75-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parnianfar M, Mehrabi Y, Keshavarz Mohammadi N, Mohammadkhani S. Assessment of the Risk Factors of Drug Abuse among the Students of Second Course of High School in Shahroud City in 2013-2014 School Year, Iran. Qom Univ Med Sci J 2016; 10 (1) :67-75
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-446-fa.html
پرنیان‌فر مجید، محرابی یدالله، کشاورز محمدی نسترن، حمدخانی شهرام م. بررسی وضعیت عوامل خطر سوءمصرف مواد اعتیادآور در بین دانش‌آموزان دبیرستان‌های دوره دوم شهر شاهرود در سال تحصیلی 1393-1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (1) :67-75

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-446-fa.html


1- اداره آموزش و پرورش، شاهرود، ایران.
2- گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، n_keshavars@yahoo.com
4- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (6833 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: شیوع بالای اعتیاد به مصرف مواد اعتیادآور در جامعه و مشکلات           بهداشتی - اجتماعی مرتبط با آن، در حال حاضر یک چالش قابل‌توجه و مهم سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و جوامع بزرگ محسوب می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت عوامل خطر سوءمصرف مواد اعتیادآور در بین دانش‌آموزان دبیرستانی دوره دوم در شهر شاهرود انجام گرفت.

روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی - مقطعی بر روی 460 دانش‌آموز دبیرستانی دوره دوم در شهر شاهرود (سال تحصیلی 1393-1392)انجام شد. مدارس به‌طور تصادفی و نمونه‌ها نیز به‌صورت تصادفی منظم از هر مدرسه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه‌های روا و پایای عوامل خطرساز و حفاظت‌کننده مصرف مواد در نوجوانان، همچنین پرسشنامه شیوع‌شناسی رفتارهای پرخطر که در سطح کشور استانداردسازی شده بود، استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون کای‌دو تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: در این مطالعه از 12 عامل مورد بررسی، دانش‌آموزان از نظر 2 عامل، در گروه پرخطر؛ 5 عامل، در گروه با خطر متوسط و از نظر بقیه عوامل، در گروه دارای خطر کم قرار گرفتند. بین عوامل خطر حساسیت به اضطراب، فقدان نظارت والدین، بی‌نظمی ‌اجتماعی درک‌شده، تکانشگری و کمبود مهارت‌های اجتماعی با جنسیت، ارتباط معنی‌داری وجود داشت.

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، برنامه‌های آموزشی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان می‌بایست با توجه به وضعیت عوامل خطر در هر بخشی از جامعه و نیز تفاوت جنسیتی در مورد آسیب‌پذیری نسبت به عوامل خطر مختلف، ارائه گردد.

متن کامل [PDF 404 kb]   (2032 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/12/24 | پذیرش: 1394/12/24 | انتشار: 1394/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb