جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 56-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izanloo H, Yari A R, Fahiminia M, Farzinnia B, Mahmoudian M H. Internal Evaluation of the Department of Environmental Health Engineering of Qom University of Medical Sciences, 2010 . Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :51-56
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-601-fa.html
ایزانلو حسن، یاری احمدرضا، فهیمی‌نیا محمد، فرزین‌نیا بابک، محمودیان محمدحسن. ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :51-56

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-601-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، fasele101@gmail.com
چکیده:   (5759 مشاهده)

زمینه و هدف: بهبود کیفیت آموزش دانشگاه وابسته به بهبود کیفیت گروه‌های آموزشی است. بنابراین، ارزیابی درونی این گروه‌، گامی مؤثر در رشد کیفی نظام آموزش عالی است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1389 صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی انجام شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از 4 پرسشنامه، شامل: پرسشنامه‌ مربوط به مدیر گروه، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان استفاده شد. در تکمیل این پرسشنامه‌ها؛ مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد نیز صورت گرفت، و با به‌کارگیری روش‌های آمار توصیفی در قالب جداول توزیع فراوانی و شاخص‌های تمایل مرکزی و پراکندگی، تفسیر و استنتاج شد.

یافته‌ها: امتیاز کسب‌شده در اهداف و رسالت گروه، مدیریت گروه و روند توسعه‌ای آن به ترتیب 2/2، 1/2 و 82/2؛ نسبت تعداد اعضای هیأت علمی‌ به دانشجو، پژوهش اعضای هیأت علمی‌ و رضایتمندی از گروه به ترتیب 23/2، 1/2 و 12/1؛ تناسب تعداد دانشجویان با امکانات موجود، اطلاع از اهداف و رسالت‌های گروه به ترتیب 75/1، 1/2 و تناسب دروس با نیاز دانش‌آموختگان، رضایتمندی از برنامه‌های آموزشی گروه و رضایتمندی از محتوای برنامه‌های گروه به ترتیب 68/1، 84/1 و 1/2 تعیین شد.

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این پژوهش، ضروری است گروه‌های آموزشی جهت حفظ و ارتقای عامل‌هایی که وضعیت مطلوبی دارند، تلاش نموده و برای بهبود عوامل نامطلوب برنامه‌ریزی کنند. مسئولین دانشگاه نیز باید شرایط و منابع لازم را برای بهبود وضعیت موجود و دستیابی به بالاترین حد مطلوب فراهم آورند.

متن کامل [PDF 146 kb]   (1169 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb