جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 63-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khansanami S, Ahmari Tehran H, Abedini Z, Heydari A, Dadkhah Tehrani T, Alinoori A et al . Comparative Study of the Effect of Three Teaching Methods of Group, Personal (Face-to-Face), and Compact Disc on Correcting the Pronunciation and Reading of the Prayer in the Students of Qom University of Medical Sciences . Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :57-63
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-602-fa.html
خانصنمی شعبانعلی، احمری طهران هدی، عابدینی زهرا، حیدری اکرم، دادخواه تهرانی تهمینه، علی‌نوری علیرضا و همکاران.. بررسی مقایسه سه شیوه آموزشی گروهی، فردی (چهره به چهره) و لوح فشرده بر تصحیح تلفظ و قرائت نماز در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :57-63

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-602-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، ahmari9929@yahoo.com
چکیده:   (5064 مشاهده)

زمینه و هدف: قرائت صحیح نماز به‌عنوان فریضه‌ای مهم در فرهنگ اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است، و استفاده از روش مؤثر آموزشی در ارتقای وضعیت قرائت نماز در جوانان ضروری است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر شیوه‌های آموزشی گروهی، فردی (چهره به چهره) و لوح فشرده بر تصحیح تلفظ و قرائت نماز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1389 صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار داده شدند، و تعداد نمونه برای هریک از گروه‌ها 22 نفر بود. قبل از مداخله ابتدا چک‌لیست خطاهای قرائت و تلفظ تکمیل شد، و سپس محتوای آموزشی در قالب آموزش گروهی، لوح فشرده و چهره به چهره در اختیار آنان قرار گرفت. در ادامه، یک‌ماه بعد از مداخله خطاهای قرائت در نماز دانشجویان ثبت شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های کروسکال والیس و ویل کاکسون در سطح معنی‌داری 05/0>p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بالاترین میانگین تغییر در قرائت حروف و تلفظ حرکات مربوط به شیوه آموزش چهره به چهره بوده است، به‌طوری‌که به ترتیب میانگین و انحراف معیار قرائت حروف و تلفظ حرکات قبل از آموزش 99/3±24/10، 17/3±6/1 و پس از آموزش به شیوه چهره به چهره 8/1±56/1و 4/0±08/1 برآورد شد (000/0=p). بین میانگین تغییر قرائت حروف در سه گروه آموزشی، اختلاف معنی‌دار آماری وجود نداشت (05/0<p).

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه تأثیر شیوه‌های آموزشی گروهی، فردی و لوح فشرده بر تصحیح قرائت نماز دانشجویان یکسان بوده است. لذا پیشنهاد می‌شود نسبت به اصلاح قرائت نماز دانشجویان با در نظر گرفتن علاقمندی فراگیران و شرایط موجود، از شیوه‌های گوناگون استفاده شود.

متن کامل [PDF 160 kb]   (994 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb