Research code: 1917
Ethics code: IR.MUQ.REC.1401.008
1- دانشگاه علوم پزشکی قم.قم .ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی قم.قم .ایران ، ABEDINY1354@YAHOO.COM
چکیده: (264 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کودکان در زمان همه گیری، کودکان بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر مشکلات روان شناختی در همه گیری بیماریها هستند و اضطراب یکی از مهم ترین اختلالات روان شناختی گزارش شده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح اضطراب کودکان و عوامل مرتبط با آن در شهر قم در سال 1401 انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر به روش مقطعی در مدارس ابتدایی شهر قم با روش نمونه گیری چندمرحله ای از مدارس ابتدایی بر اساس مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش انجام گردید. سطح اضطراب با استفاده از پرسشنامه اسپنس ارزیابی شد. توصیف داده ها با کمک شاخص های آمار توصیفی شامل محاسبه فراوانی، میانگین، انحراف معیار و تعیین ارتباط متغیرهای مطالعه از آزمون های مربوط به ضریب همبستگی اسپیرمن و من ویتنی استفاده شد. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره سطح اضطراب در کودکان 28/2 ± 51/16 بود و میانگین و انحراف معیار نمره سطح اضطراب در کودکان 28/2 ± 51/16 بود و برای حیطه های اضطراب شامل هراس و ترس از فضای باز 04/2 ± 53/1 ، اضطراب جدایی 45/4± 36/3، ترس از آسیب فیزیکی 77/1± 66/1، ترس اجتماعی 43/3± 71/2، وسواس فکری عملی73/2± 54/2و اضطراب عمومی 59/2± 28/2 محاسبه گردید. ارتباط معنی داری بین سطح اضطراب کودکان با جنس (031/0>p) و وضعیت تحصیلی آنان (001/0>p) وجود داشت.
نتیجه گیری: از آنجا که سطح اضطراب کودکان در همه گیری کووید افزایش یافته است و اثرات نامطلوب آن در دختران با وضعیت تحصیلی ضعیف، بیشتر بوده است، طراحی و اجرای مداخلات مناسب برای پیشگیری از پیامد های اضطراب در شرایط بحرانی ضروری است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان دریافت: 1402/4/31 | پذیرش: 1403/6/20 | انتشار: 1403/2/10