جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.MUQ.REC.1401.014
Ethics code: IR.MUQ.REC.1401.014


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoramirad A, Abedini Z, Eslamimoghadam F, Abbasinia M. Investigating the Moral Sensitivity of Nursing Students and Its Relationship With Their Stress During the COVID-19 Pandemic in Qom, Iran. Qom Univ Med Sci J 2024; 18
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3880-fa.html
خرمی راد اشرف، عابدینی زهرا، اسلامی مقدم فریبا، عباسی‌نیا محمد. بررسی حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با استرس ایشان در زمان همه‌گیری کووید 19. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3880-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، montazeri1475@gmail.com
چکیده:   (681 مشاهده)
زمینه و هدف: مراقبت از بیماران در طول همه‌گیری کووید 19‌، کارکنان سیستم سلامت و دانشجویان این گروه را تحت تأثیرات زیادی قرار داد. یکی از مواردی که به‌ نظر می‌رسد در این شرایط آسیب‌دیده باشد، حساسیت اخلاقی است. حساسیت اخلاقی پرستاران، توانایی آن‌ها را در شناسایی معضلات اخلاقی و تصمیم‌گیری صحیح در دوراهی‌های اخلاقی تقویت می‌کند. هدف این مطالعه تعیین حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری در زمان همه‌گیری کووید 19 و تعیین ارتباط آن با استرس ایشان است.
روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی‌مقطعی ۱۲۰ دانشجوی پرستاری شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی قم در اسفند ۱۳۹۹ به شیوه سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از پرسش‌نامه حساسیت اخلاقی پرستاران و پرسش‌نامه استرس داس اطلاعات جمع‌آوری و در نرم‌افزارSPSS نسخه 22، با کمک آمار توصیفی و همبستگی و رگرسیون لجستیک تجزیه‌و‌تحلیل آماری شد.
یافته‌ها: میانگین نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری در محدوده ضعیف ارزیابی شد (7/46‌±‌4/43). بین استرس و نمره کل حساسیت اخلاقی رابطه معنادار معکوس مشاهده شد (001/0>P)، به‌طوری‌که به‌ازای هر‌ 1 نمره افزایش در استرس میزان 367/0 نمره از حساسیت اخلاقی کاسته می‌شد. همچنین استرس پیش‌گویی‌کننده کلیه ابعاد حساسیت اخلاقی، به‌جز صداقت و خیرخواهی بود.
نتیجه‌گیری: در همه‌گیری‌هایی نظیر کووید 19 عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری آسیب‌دیده و نیازمند توجه جدی است. یکی از مداخلاتی که می‌تواند کمک‌کننده باشد مداخلات مبتنی بر کاهش استرس است.
متن کامل [PDF 3790 kb]   (202 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (187 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1402/9/25 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1403/2/10

فهرست منابع
1. Yin X, Zeng L. A study on the psychological needs of nurses caring for patients with coronavirus disease 2019 from the perspective of the existence, relatedness, and growth theory. Int J Nurs Sci. 2020; 7(2):157-60. [DOI:10.1016/j.ijnss.2020.04.002] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.ijnss.2020.04.002]
2. Williamson V, Murphy D, Greenberg N. COVID-19 and experiences of moral injury in front-line key workers. Occup Med (Lond). 2020; 70(5):317-9. [DOI:10.1093/occmed/kqaa052] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1093/occmed/kqaa052]
3. Hajibabaee F, Salisu WJ, Akhlaghi E, Farahani MA, Dehi MMN, Haghani S. The relationship between moral sensitivity and caring behavior among nurses in Iran during COVID-19 pandemic. BMC Nurs. 2022; 21(1):58. [DOI:10.1186/s12912-022-00834-0] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12912-022-00834-0]
4. Ayaz‐Alkaya S, Akca A. Professional values and ethical sensitivities of student nurses during the COVID‐19 pandemic. Int Nurs Rev. 2022; 69(4):514-9. [DOI:10.1111/inr.12767] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1111/inr.12767]
5. Morley G, Grady C, McCarthy J, Ulrich CM. Covid‐19: Ethical challenges for nurses. Hastings Cent Rep. 2020; 50(3):35-9. [DOI:10.1002/hast.1110] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1002/hast.1110]
6. Arries EJ. Professional values and ethical ideology: Perceptions of nursing students. Nurs Ethics. 2020; 27(3):726-40. [DOI:10.1177/0969733019889396] [PMID] [DOI:10.1177/0969733019889396]
7. Milliken A. Nurse ethical sensitivity: An integrative review. Nurs Ethics. 2018; 25(3):278-303. [PMID] [DOI:10.1177/0969733016646155]
8. Sallam M, Dababseh D, Yaseen A, Al-Haidar A, Ababneh NA, Bakri FG, et al. Conspiracy beliefs are associated with lower knowledge and higher anxiety levels regarding COVID-19 among students at the University of Jordan. Int J Environ Res Public Health. 2020; 17(14):4915. [DOI:10.3390/ijerph17144915] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3390/ijerph17144915]
9. Fitzgerald A, Konrad S, editors. Transition in learning during COVID‐19: Student nurse anxiety, stress, and resource support. Nurs Forum. 2021; 56(2):298-304. [DOI:10.1111/nuf.12547] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1111/nuf.12547]
10. Black Thomas LM. Stress and depression in undergraduate students during the COVID-19 pandemic: Nursing students compared to undergraduate students in non-nursing majors. J Prof Nurs. 2022; 38:89-96. [DOI:10.1016/j.profnurs.2021.11.013] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.profnurs.2021.11.013]
11. Hasanpour M, Maroufizadeh S, Mousavi H, Noughani F, Afshari M. Prevalence of generalized anxiety disorder among nursing students in Iran during the COVID-19 pandemic: A web-based cross-sectional study. Int J Afr Nurs Sci. 2021; 15:100360. [DOI:10.1016/j.ijans.2021.100360] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.ijans.2021.100360]
12. Sun S, Lin D, Goldberg S, Shen Z, Chen P, Qiao S, et al. A mindfulness-based mobile health (mHealth) intervention among psychologically distressed university students in quarantine during the COVID-19 pandemic: A randomized controlled trial. J Couns Psychol. 2022; 69(2):157-71. [DOI:10.1037/cou0000568] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1037/cou0000568]
13. Capuano R, Altieri M, Bisecco A, d'Ambrosio A, Docimo R, Buonanno D, et al. Psychological consequences of COVID-19 pandemic in Italian MS patients: Signs of resilience? J Neurol. 2021; 268(3):743-50. [DOI:10.1007/s00415-020-10099-9] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s00415-020-10099-9]
14. Mo Y, Deng L, Zhang L, Lang Q, Liao C, Wang N, et al. Work stress among Chinese nurses to support Wuhan in fighting against COVID‐19 epidemic. J Nurs Manag. 2020; 28(5):1002-9. [DOI:10.1111/jonm.13014] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1111/jonm.13014]
15. Wu P, Fang Y, Guan Z, Fan B, Kong J, Yao Z, et al. The psychological impact of the SARS epidemic on hospital employees in China: Exposure, risk perception, and altruistic acceptance of risk. Can J Psychiatry. 2009; 54(5):302-11. [DOI:10.1177/070674370905400504] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1177/070674370905400504]
16. Li L, Wan C, Ding R, Liu Y, Chen J, Wu Z, et al. Mental distress among Liberian medical staff working at the China Ebola Treatment Unit: A cross sectional study. Health Qual Life Outcomes. 2015; 13:156. [DOI:10.1186/s12955-015-0341-2] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12955-015-0341-2]
17. Lützén K, Nordin C, Brolin G. Conceptualization and instrumentation of nurses' moral sensitivity in psychiatric practice. Int J Methods Psychiatr Res. 1994. [DOI:10.1037/t60329-000] [DOI:10.1037/t60329-000]
18. Hassanpoor M, Hosseini M, Fallahi Khoshknab M, Abbaszadeh A. [Evaluation of the impact of teaching nursing ethics on nurses' decision making in Kerman social welfare hospitals in 1389 (Persian)]. Iran J Med Ethics Hist Med. 2011; 4(5):58-64. [Link]
19. Sahebi A, Asghari MJ, Salari R. [Validation of depression anxiety and stress scale (DASS-21) for an Iranian population (Persian)]. Developmental Psychology. 2005; 1(4):1-19. [Link]
20. Mert S, Sayilan AA, Karatoprak AP, Baydemir C. The effect of Covid-19 on ethical sensitivity. Nurs Ethics. 2021; 28(7-8):1124-36. [DOI:10.1177/09697330211003231] [PMID] [DOI:10.1177/09697330211003231]
21. Borhani F, Abbaszadeh A, Hoseinabadi-Farahani MJ. Moral sensitivity and its dimensions in Iranian nursing students. J Med Ethics Hist Med. 2016; 9:19. [PMID]
22. Amiri E, Ebrahimi H, Vahidi M, Asghari Jafarabadi M, Namdar Areshtanab H. Relationship between nurses' moral sensitivity and the quality of care. Nurs Ethics. 2019; 26(4):1265-73. [DOI:10.1177/0969733017745726] [PMID] [DOI:10.1177/0969733017745726]
23. Rezaee N, Mardani-Hamooleh M, Seraji M. Nurses' perception of ethical challenges in caring for patients with COVID-19: A qualitative analysis. J Med Ethics Hist Med. 2020; 13:23. [DOI:10.18502/jmehm.v13i23.4954] [PMID] [PMCID] [DOI:10.18502/jmehm.v13i23.4954]
24. Jia Y, Chen O, Xiao Z, Xiao J, Bian J, Jia H. Nurses' ethical challenges caring for people with COVID-19: A qualitative study. Nurs Ethics. 2021; 28(1):33-45. [DOI:10.1177/0969733020944453] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1177/0969733020944453]
25. Karimi Z, Fereidouni Z, Behnammoghadam M, Alimohammadi N, Mousavizadeh A, Salehi T, et al. The lived experience of nurses caring for patients with COVID-19 in Iran: A phenomenological study. Risk Manag Healthc Policy. 2020; 13:1271-8. [DOI:10.2147/RMHP.S258785] [PMID] [PMCID] [DOI:10.2147/RMHP.S258785]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb