SaadatFard F S, Sharifraad G, Mohebbi S, Gharlipour Z. Key Components Affecting the Enhancement of Clinical Education Quality for Medical Students at Qom University of Medical Sciences: A Qualitative Case Study. Qom Univ Med Sci J 2025; 19
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-4058-fa.html
سعادتفرد فاطمه السادات، شریفیراد غلامرضا، محبی سیامک، قارلیپور ذبیحاله. مولفههای کلیدی موثر بر ارتقاء کیفیت آموزشهای بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم: یک مطالعه موردی کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1404; 19
() URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-4058-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، dr.sharifirad@gmail.com
3- دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده: (110 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی از فرایندهای حساس آموزش دانشجویان پزشکی بوده که در شکلدهی قابلیتها و توانمندیهای حرفهای آنها نقش اساسی دارد و بخش حیاتی و کلیدی پرورش پزشک به عنوان مسئول حفظ و ارتقاء سلامت جامعه میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مشخص کردن مولفههای کلیدی موثر بر ارتقاء کیفیت آموزشهای بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام گرفت.
روش بررسی: بر این اساس از طرح پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی کیفی استفاده گردید. مشارکتکنندگان حاضر در پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان و خبرگان حوزه فرایندهای آموزش بالینی بودند که براساس روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از معیار اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تکنیک تحلیل مضمون بهره گرفته شد. اعتباریابی دادههای کیفی گردآوری شده نیز از طریق روش بازبینی مشارکتکنندهکنندگان انجام گرفت.
یافتهها: برنامهریزی اثربخش، منابع انسانی، منابع مالی، ساختار، محیط بالینی، اخلاق حرفهای، نظارت و کنترل، ارتباطات، تجهیزات و فناوری به عنوان یافتههای پژوهش از جمله مولفههای متعددی است که ارتقای کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم را تحت تاثیر قرار میدهند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که دستیابی به بهرهوری مناسب در آموزش بالینی با ارتقای کیفیت این آموزش برای دانشجویان پزشکی نیازمند آن است که هماهنگی گستردهای در سطوح مختلف دانشگاه و همچنین بیمارستانها و ارتباطات آنها یکدیگر ایجاده شده و برنامههای آموزش بالینی دانشجویان پزشکی با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بر آنها اجرایی گردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی دریافت: 1403/10/11 | پذیرش: 1403/11/21 | انتشار: 1404/1/10