Mohebi S, Izadkhah F, Rahbar A, Ahmadi Z, Sharifirad G R, Gharlipour Z et al . Internal Evaluation of the Department of Public Health of the School of Health of Qom University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (S1) :1-10
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-2218-fa.html
محبی سیامک، ایزدخواه فاطمه، راهبر احمد، احمدی زهره، شریفی راد غلامرضا، قارلی پور ذبیح اله و همکاران.. ارزیابی درونی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13
(S1) :1-10
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2218-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
3- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
4- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، gharlipourz@yahoo.com
5- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده: (5274 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ضروریات پویایی نظام آموزشی، ارزیابی است. ارزیابی درونی، فرآیند به تصویر کشیدن وضعیت نظام دانشگاهی بهوسیله اعضای خود نظام است. این مطالعه با هدف ارزیابی درونی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی در گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش نمونهگیری بهصورت سرشماری بود و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مربوط به ارزیابی درونی گروهها جمعآوری شد.
یافتهها: در این مطالعه، پرسشنامهها توسط 80 نفر از دانشجویان، 32 نفر از دانشآموختگان و 6 نفر از اعضای هیئتعلمی گروه بهداشت عمومی تکمیل گردید. از نظر توانمندسازی آموزشی، 6/66% از اعضای هیئتعلمی، تسلط علمی در دروس نظری را نسبتاً مطلوب گزارش کردند. 7/37% از دانشجویان، میزان تسلط علمی مدرس را مطلوب و 8/58% آنان نحوه ارزشیابی اساتید را نسبتاً مطلوب توصیف کردند. 8/54% از دانشآموختگان نیز مهارتهای کسبشده در دوران تحصیل را نامطلوب ارزیابی کردند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت ارزشیابی آموزشی از جهت تعیین کیفیت، مواردی همچون اثربخشی و ارزش یک برنامه یا فرآیند، انجام ارزیابی بهصورت مداوم و ارتقای کیفیت آموزشی بهمنظور اصلاح نقاط ضعف خود در حوزههای دارای وضعیت غیرمطلوب و نسبتاً مطلوب، ضروری بهنظر میرسد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1397/5/29 | پذیرش: 1397/9/3 | انتشار: 1397/12/8