دوره 13، شماره 10 - ( دی 1398 )                   جلد 13 شماره 10 صفحات 45-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Doulatabad S, Amireyanzadeh M, Zarei R, Ahmadi E. Factors Influencing the Quality of Educational Performance of Faculty Members: A Qualitative Study. Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (10) :34-45
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2610-fa.html
نجفی دولت آباد شهلا، امیریان زاده مژگان، زارعی رضا، احمدی عبادالله. عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (10) :34-45

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2610-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی،مرودشت، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. ، Mamirianzadeh94@gmail.com
3- استادیار گروه مدیریت آموزشی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده:   (4437 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی، مفهومی چندبُعدی است که متأثر از عوامل گوناگون می‌‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه کیفی از نوع توصیفی - اکتشافی است که در آن داده‌ها طی سال‌های 1398-1397 به‌صورت مصاحبه نیمه‌ساختارمند جمع‌آوری شد و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها براساس تحلیل مضمون صورت گرفت .جامعه آماری را اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها 18 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابتدا 2 سؤال کلی درخصوص عملکرد آموزشی برای شروع مصاحبه مطرح گردید، سپس براساس پاسخ مشارکت‌کنندگان، روند مصاحبه هدایت شد. مصاحبه‌ها در اتاق کار مشارکت‌کنندگان انجام‌ گرفت و هر مصاحبه به‌طور متوسط بین 5/1 تا 2 ساعت طول ‌کشید. مصاحبه‌ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت.
یافته‌ها: در این مطالعه، ابتدا تعداد 34 مورد از مضامین پایه استخراج گردید، سپس طبق شباهت محتوایی ترکیبی و تلخیصی، به تعداد 10 مضمون سازمان‌دهنده تقلیل یافت. مضامین سازمان‌دهنده در پنج حیطه شامل: (مضامین فراگیر) عوامل انسانی، عوامل حرفه‌ای، عوامل ساختاری، فناوری، تکنولوژی، فرهنگی و اجتماعی قرار داده شدند و مدل کیفی این عوامل طراحی گردید.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد عوامل متعددی بر کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی تأثیرگذارند که به‌منظور بهبود کیفیت آموزشی، لازم است موردتوجه سیاست‌گذاران حوزه آموزش قرار گیرد.
متن کامل [PDF 990 kb]   (1020 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb