دوره 15، شماره 4 - ( تیر 1400 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 283-272 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shouri Bidgolili A R, Vaisi G R, Sharifi Rad G. Designing and Validating an Instrument for Measuring the Effectiveness of Education in Medical Universities. Qom Univ Med Sci J 2021; 15 (4) :272-283
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3108-fa.html
شعوری بیدگلی علیرضا، ویسی غلامرضا، شریفی راد غلامرضا. طراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش اثربخشی آموزش در دانشگا ههای علو م پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1400; 15 (4) :272-283

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3108-fa.html


1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، rezavaisi@gmail.com
چکیده:   (1674 مشاهده)
چکیده :
زمینه و هدف : هدف نظامهای آموزشی شامل رسالت ها،اهداف آرمانی، اهداف کلی و رفتاری است. ارزشیابی و قضاوت از ضروریات دوره آموزشی است و تعیین میزان اثربخشی دوره ها، امکان استفاده از بازخورد آنها را در ارتقای سطح آموزشها مهیا میسازد.الگوهای متعدد ارزشیابی اثربخشی آموزشی، موفقیت، بهبود عملکرد و مطلوبیت برنامه های آموزشی را بررسی می کند.آموزش پزشکی و تربیت نیروی انسانی کارآمد همواره در توجه برنامه ریزان آموزشی بوده است .با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش وضرورت اثر بخشی مستمر در دانشگاه های علوم پزشکی، پرسشنامه حاضر طراحی گردید.
روش بررسی: این مطالعه ترکیبی کیفی –کمی بوده و قسمت کیفی، از نوع تحلیل محتوی با هدف طراحی و اعتبارسنجی ابزار با جامعه آماری اعضای هیئت علمی و به روش نمونه گیری در دسترس هدفمند کیفی و کمی طراحی و اجرا شد.در مرحله کیفی تعداد 30 نفر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با مصاحبه دارای سوالاتی با پاسخ باز مورد سوال قرار گرفتند. مولفه های یافته شده بر اساس روش شناسی تحقیق در 4 حیطه(تدوین برنامه ریزی درسی دوره) ،( اجرای دوره آموزشی)و(نتیجه و عملکرد آموزشی)و(سایر عوامل همراه) قرار گرفتند.به منظور روایی و پایایی پرسشنامه طراحی شده در روایی صوری پرسشنامه بین 10 نفر از صاحب نظران توزیع  و برای بررسی وضعیت پایایی ابزار پژوهش، در بین  490 از اعضای هیئت علمی توزیع و نتایج زیر حاصل شد.
یافته ها:.نتایج مربوط به سنجش پایایی ابزار با روش آزمون آلفای کرونباخ همه آزمودنی‌ها در حیطه‌های چهارگانه نشان داد که در حیطه تدوین برنامه آموزشی 875/0 ، در حیطه اجرای برنامه آموزشی 885/0 در حیطه نتیجه و عملکرد برنامه آموزشی 890/0 و در حیطه سایر عوامل موثر 925/0 اعتبار ابزار را تائید نمود.همچنین با استفاده از آزمون ضریب توافق، پاسخ‌های اعضای هیات علمی و پزشکان و همه دست‌اندرکاران دانشگاه‌های پزشکی، به میزان بیش از 69 درصد توافق را نشان داد.
نتیجه  گیری : یافته های حاصل از پژوهش نشان داد کلیه مولفه های موثر در اثر بخشی آموزش تاثیر گذار بوده و ابزار طراحی شده با روایی و پایایی مناسب و قابل اطمینان تائید گردید.
متن کامل [PDF 5464 kb]   (742 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (957 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1400/1/23 | پذیرش: 1400/4/22 | انتشار: 1400/4/10

فهرست منابع
1. Taheri A, Forghani S, Atapour S, Hasanzadeh A. [The effective clinical teaching from faculty members' and rehabilitation students' point of view (Persian)]. Iran J Med Educ. 2012; 11(9):1131-9. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1916-fa.html
2. Zahedi SM, Amirmaleki Tabrizi H. [Medical education effectiveness from the viewpoints of medical students of Tehran University of Medical Sciences (Persian)]. Iran J Med Educ. 2008; 7(2):289-98. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-698-fa.html
3. Yazdani N, Moradi M. [Evaluation of the quality of undergraduate nursing education program in Ahvaz based on CIPP evaluation model (Persian)]. Sadra Med Sci J. 2017; 5(3):159-72. https://smsj.sums.ac.ir/article_43930.html
4. Karimi M,Ghobadi K, Haddadi S. [Implementing and evaluating the effectiveness of dick and carey instructional design model in human resource training in university (Persian)]. J Curriculum Res. 2016; 6(1):21-38. [DOI:10.1002/hrdq.3920050408]
5. Saatchi M. [Work psychology (Persian)]. Tehran: Virayesh; 2016. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3627008
6. Abtahi SH, Jafarinia SA. [Designing an effectiveness measurement model for educational systems (Persian)]. J Res Hum Resour Manag. 2009; 1(4):25-46. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4891.html
7. Kaufman R, Keller JM. Levels of evaluation: Beyond Kirkpatrick. Hum Resour Dev Q. 1994; 5(4):371-80. [DOI:10.1002/hrdq.3920050408]
8. Changiz T, Fakhari M, Omid A. [Kirkpatrick's model: A framework for evaluating the effectiveness of short-term and in-service training programs (Persian)]. Iran J Med Educ. 2014; 13(12):1058-72. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3093-en.html
9. Hamemoradi M, Khorasani A, Fathi Vajargah K. [Evaluation of the effectiveness of on-the-job training courses in NIGC based Kirkpatrick, Phillips and CIPP models (Persian)]. Strateg Stud Pet Energy Ind. 2014; 5(19):103-30. http://iieshrm.ir/article-1-368-fa.html
10. Hosseinpour R, Rezayat Gh, Sayad Neghab Gh. [Designing a model for evaluating the effectiveness of training and teaching courses in military organizations (Persian)]. Sci J Islam Educ. 2019; 27(44):25-57. https://iej.ihu.ac.ir/article_204848.html
11. Kirkpatrick DL. Evaluating training programs: The four levels. Sydney: ReadHowYouWant.com, Limited; 2009. https://www.google.com/books/edition/Evaluating_Training_Programs/4rYs1wnyUHUC?hl=en&gbpv=0
12. Zahedi SS , Hasanzadeh A. [Effective factors in distance education in PayameNour University: A pilot study (Persian)]. High Educ Lett. 2010; 2(6):83-99. http://journal.sanjesh.org/article_29859.html
13. Hejazi Y, Bazargan A, Eshaqi F. [A step-by-step guide to internal quality assessment in the university system (Persian)]. Tehran: University of Tehran Press; 2009. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1279767
14. Sabbaghian Z, Akbari S. [A comprehensive training in organizations (with adult education approach) (Persian)]. 2nd ed. Tehran: SAMT; 2015. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/2037807
15. Fathi Vajargah K, Diba Vajarj T. [Evaluation of training effectiveness (Persian)]. 3rd ed. Tehran: Aiij; 2016. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/765637
16. Stufflebeam DL. CIPP evaluation model checklist [Internet]. 2007 [Updated 2020 March 17]. Available from: https://wmich.edu/sites/default/files/attachments/u350/2014/cippchecklist_mar07.pdf
17. Saif AA. [Educational assessment, measurment, and evaluation (Persian)]. Tehran: Doran; 2021. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/4171770
18. Ehsanpour S. [Achieving minimum learning requirements from the viewpoints of midwifery students in Isfahan School of Nursing and Midwifery (Persian)]. Iran J Med Educ. 2006; 6(2):17-25. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-211-fa.html
19. Sadeghi T, Kazemi M. [Nursing student's Viewpoints and experiences about clinical evaluation by 360 degree approach (Persian)]. J Qual Res Health Sci. 2016; 5(3):273-82. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=294643
20. Rezapour Mirsaleh Y, Atri Ardakani SA, Behjati Ardakani F. [Evaluating the educational performance of Ardakan University based on CIPP model (Persian)]. High Educ Lett. 2017; 9(36):7-30. http://journal.sanjesh.org/article_25175.html?lang=en
21. Tazakori Z, Mazaheri E, Namnebat M, Torabizadeh K, Fathi S, Ebrahimibil F. [The evaluation of PhD nursing in Iran (using the CIPP evaluation model) (Persian)]. J Health Care. 2010; 12(2):44-51. http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-158-fa.html
22. Hassan Zahraei R, Atash Sokhan G, Salehi S, Ehsanpour S, Hassanzadeh A. [Comparing the factors related to the effective clinical teaching from faculty members' and students' points of view (Persian)]. Iran J Med Educ. 2008; 7(2):249-56. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-678-fa.html
23. AbdiShahshahani M, Ehsanpour S, Yamani N, Kohan Sh. The evaluation of reproductive health PhD program in Iran: The input indicators analysis. Iran J Nurs Midwifery Res. 2014; 19(6):620-8. [PMID] [PMCID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb