مقالات منتخب برای انتشار در شماره‌های آتی                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
3- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، sarallahshojaei@gmail.com
چکیده:   (227 مشاهده)

           چکیده فارسی

مقدمه: امروزه در اکثر کشورهای دنیا برای موضوع رعایت حریم بیماران اهمیت خاصی قائل هستند. احترام به حریم خصوصی بیمار، اصلی اساسی برای ابراز استقلال او و پیش­نیاز ایجاد اعتماد در هسته ارتباط پرستار و بیمار است. افزایش آگاهی از اصول حفظ حریم خصوصی بیماران و جلب اعتماد آن­ها توسط کارکنان نظام سلامت به­ویژه پرستاران، مورد توجه پژوهشگران و مدیران خدمات سلامت قرار گرفته است. مطالعات اندکی در زمینه پیامدهای رعایت حریم خصوصی بیماران انجام شده است  .
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه رعایت حریم خصوصی بیمار در بخش­های بستری و اورژانس و رابطه آن با اعتماد بیمار به پرستار در بیمارستان شهید بهشتی قم انجام شد.
روش کار: این مطالعه به روش مقطعی تحلیلی  بوده و در سال 1401-1400 انجام شده است. نمونه­ های این مطالعه شامل 110 نفر از بیماران بخش اورژانس و 110 نفر از بیماران بخش­های بستری بیمارستان شهید بهشتی قم است. نمونه­ها به روش در دسترس و از بین بیمارانی که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند؛ انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده­ها شامل پرسشنامه­های حریم خصوصی و مقیاس اعتماد بیمار نسبت پرستار (رادوین کایرل) بوده است. داده­ها با استفاده از آزمون آماری پیرسون و توسط نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: در این مطالعه محدوده سنی نمونه­های پژوهش 70-18 سال بود. اغلب نمونه­های پژوهش مرد (50/50 درصد)، دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم (30/72 درصد)و خانه­ دار (40/46 درصد) بودند. بیشترین نمره پرسشنامه اعتماد در بخش بستری (11/13%±03/89) و کمترین نمره پرسشنامه حریم خصوصی در بعد معنویمذهبی در بخش بستری (39/19%±13/79) است. بیشترین نمره پرسشنامه اعتماد در بخش اورژانس (92/13%±51/84) و کمترین نمره پرسشنامه حریم خصوصی در بعد معنویمذهبی در بخش اورژانس (73/20%±86/63) است. طبق نتایج این مطالعه، بین حریم خصوصی بیمار و اعتماد بیمار به پرستار همبستگی وجود داشت (Pv<0/05).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که با افزایش رعایت حریم خصوصی بیماران، میزان اعتماد بیماران به پرستاران  افزایش می­یابد. طبق نتایج این مطالعه، مدیران پرستاری می­توانند با برنامه­ریزی­های آموزشی در زمینه حفظ حریم شخصی بیماران در بخش اورژانس و بخش­های بستری، میزان اعتماد بیماران به پرستاران را افزایش دهند.
کلمات کلیدی: حریم خصوصی بیمار، اعتماد بیمار به پرستار، پرستاری

           چکیده فارسی

مقدمه: امروزه در اکثر کشورهای دنیا برای موضوع رعایت حریم بیماران اهمیت خاصی قائل هستند. احترام به حریم خصوصی بیمار، اصلی اساسی برای ابراز استقلال او و پیش­نیاز ایجاد اعتماد در هسته ارتباط پرستار و بیمار است. افزایش آگاهی از اصول حفظ حریم خصوصی بیماران و جلب اعتماد آن­ها توسط کارکنان نظام سلامت به­ویژه پرستاران، مورد توجه پژوهشگران و مدیران خدمات سلامت قرار گرفته است. مطالعات اندکی در زمینه پیامدهای رعایت حریم خصوصی بیماران انجام شده است  .
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه رعایت حریم خصوصی بیمار در بخش­های بستری و اورژانس و رابطه آن با اعتماد بیمار به پرستار در بیمارستان شهید بهشتی قم انجام شد.
روش کار: این مطالعه به روش مقطعی تحلیلی  بوده و در سال 1401-1400 انجام شده است. نمونه­های این مطالعه شامل 110 نفر از بیماران بخش اورژانس و 110 نفر از بیماران بخش­های بستری بیمارستان شهید بهشتی قم است. نمونه­ها به روش در دسترس و از بین بیمارانی که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند؛ انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده­ها شامل پرسشنامه­های حریم خصوصی و مقیاس اعتماد بیمار نسبت پرستار (رادوین کایرل) بوده است. داده­ها با استفاده از آزمون آماری پیرسون و توسط نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: در این مطالعه محدوده سنی نمونه­های پژوهش 70-18 سال بود. اغلب نمونه­های پژوهش مرد (50/50 درصد)، دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم (30/72 درصد)، خانه­دار (40/46 درصد) و شیعه (50/99 درصد) بودند. بیشترین نمره پرسشنامه اعتماد در بخش بستری (11/13%±03/89) و کمترین نمره پرسشنامه حریم خصوصی در بعد معنویمذهبی در بخش بستری (39/19%±13/79) است. بیشترین نمره پرسشنامه اعتماد در بخش اورژانس (92/13%±51/84) و کمترین نمره پرسشنامه حریم خصوصی در بعد معنویمذهبی در بخش اورژانس (73/20%±86/63) است. طبق نتایج این مطالعه، بین حریم خصوصی بیمار و اعتماد بیمار به پرستار همبستگی وجود داشت (Pv<0/05).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که با افزایش رعایت حریم خصوصی بیماران، میزان اعتماد بیماران به پرستاران  افزایش می­یابد. طبق نتایج این مطالعه، مدیران پرستاری می­توانند با برنامه­ریزی­های آموزشی در زمینه حفظ حریم شخصی بیماران در بخش اورژانس و بخش­های بستری، میزان اعتماد بیماران به پرستاران را افزایش دهند.

 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/11/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2024 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb