Research code: 140205103821
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1402.312
Seidi M, Bahrami M, Rashti R. Comparing the Female Medical Students’ Learning and Satisfaction With Teaching Applied Ethics Course by Multimedia and Conventional Methods. Qom Univ Med Sci J 2024; 18 : 2223.2
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-3805-fa.html
صیدی معصومه، بهرامی میترا، رشتی رویا. مقایسه میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان علومپزشکی با 2 روش تدریس متداول و چندرسانهای در واحد درسی آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18
() URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3805-fa.html
1- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی (EDC)، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران.
2- گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علومپزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. ، mitra.bahrami@kums.ac.ir
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده: (615 مشاهده)
زمینه و هدف: روشهای تدریس متداول، مانند سخنرانی برای یادگیری دروس تئوری ثمربخش نیست. لازم است از روشهای نوین تدریس استفاده و سعی شود دانشجویان مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند. هدف از مطالعه تعیین و مقایسه میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان علومپزشکی با 2 روش تدریس متداول و چندرسانهای در واحد درسی آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی بود.
روش بررسی: نوع مطالعه نیمهتجربی (قبل ـ بعد) بود. مداخله برای واحد درسی نظری «آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی» انجام شد. حجم نمونه 121 دانشجو از دانشکدههای علومپزشکی بود که به 2 گروه بهطور تصادفی تقسیم شدند. روش تدریس در گروه کنترل سخنرانی و پرسش دانشجویان و در گروه آزمایش چندرسانهای بود. محتوای آموزشی و اسلایدها، مدرس ارائهکننده دروس و تعداد جلسات برای هر 2 گروه یکسان بود. ابزار مطالعه 2 پرسشنامه اندازهگیری سطح، یادگیری با 15 سؤال چهارگزینهای و رضایتمندی دانشجویان از دوره 17 عبارت بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی با نرمافزار آماریSTATA نسخه 14 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمره یادگیری در گروه آزمایش 4/01 نمره بیشتر از گروه کنترل بود و این تفاوت ازنظر آماری معنیدار بود
(t=-9/35 ،P<0/001). میانگین کلی رضایتمندی 3/58 (از 5 نمره) با انحراف معیار 0/23 بود. رضایتمندی گروه آزمایش از حیطههای محتوای دوره، تکالیف ارائهشده و محتوای تهیهشده به ترتیب 68/10، 33/33 و 79/31 درصد بود.
نتیجهگیری: استفاده از روش تدریس چندرسانهای در درس نظری باعث افزایش میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان شد.
شمارهی مقاله: 2223.2
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی دریافت: 1402/6/14 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1403/2/10