جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 140205103821
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1402.312


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seidi M, Rashti R, Bahrami M. Comparative of level learning and satisfaction with the the multimedia teaching and common method in religion of life; Applied ethics course at Hamadan University of Medical Sciences 2023. Qom Univ Med Sci J 2024; 18 : 2223.2
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3805-fa.html
صیدی معصومه، رشتی رویا، بهرامی میترا. مقایسه میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان علوم پزشکی با روش تدریس متداول و چند رسانه ایی در واحد درسی آیین زندگی ؛ اخلاق کاربردی در دانشگاه علوم پزشکی همدان 1402. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3805-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، mitra.bahrami@kums.ac.ir
چکیده:   (308 مشاهده)
زمینه و هدف: روش‌های تدریس متداول مانند سخنرانی برای یادگیری دروس تئوری مثمر ثمر نیست. لازم است از روش‌های نوین تدریس استفاده شود و سعی گردد دانشجویان مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند. هدف از مطالعه تعیین و مقایسه میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان علوم پزشکی با روش تدریس متداول و چند رسانه ایی در واحد درسی آیین زندگی ؛ اخلاق کاربردی بود.
روش بررسی: نوع مطالعه نیمه تجربی (قبل-بعد) بود. مداخله برای واحد درسی نظری  « آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی » انجام گرفت. حجم نمونه 121 دانشجو از دانشکده‌های علوم پزشکی که به دو گروه به‌طور تصادفی تقسیم شدند. روش تدریس در گروه کنترل سخنرانی و پرسش دانشجویان و در گروه مداخله چندرسانه‌ای بود. محتوای آموزشی و اسلایدها، مدرس ارائه‌کننده دروس و تعداد جلسات برای هر دو گروه یکسان بود. ابزار مطالعه دو پرسشنامه اندازه‌گیری سطح، یادگیری با 15 سؤال چهارگزینه‌ای و رضایت‌مندی دانشجویان از دوره 17 عبارت بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‏های آماری توصیفی و تحلیلی با  نرم‌افزار آماری STATA 14 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره یادگیری در گروه مداخله 4.01 نمره بیشتر از گروه کنترل بود و این تفاوت ازنظر آماری معنی‌دار بود (t=--9.35, P-value<0.001). میانگین کلی رضایتمندی 58/3 (از 5 نمره) با انحراف معیار 23/0 بود. رضایت‌مندی گروه مداخله از حیطه‌های محتوای دوره، تکالیف ارائه‌شده و محتوای تهیه‌شده به ترتیب 68.10%، 33.33% و 79.31% بود. 
نتیجه‌گیری: استفاده از روش تدریس چند رسانه ایی در درس نظری باعث افزایش میزان یادگیری و رضایت‌مندی دانشجویان گردید.
شماره‌ی مقاله: 2223.2
متن کامل [PDF 4120 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1402/6/14 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2024 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb