مقالات منتخب برای انتشار در شماره‌های آتی                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KAUMS.NUHEPM.REC.1402.037

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پرستاری
2- دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پرستاری ، مجری
چکیده:   (187 مشاهده)
مقدمه: اعتماد سازمانی در پرستاران سبب ارتباط و همکاری مؤثر، بهبود عملکرد، پیشرفت امور مراقبتی و درمانی، بهبود و ارتقاء سلامت می شود. لذا هدف از این مطالعه، مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه اعتماد سازمانی در پرستاران ایرانی می باشد.
روش کار: این مطالعه سیستماتیک مقالات منتشر شده سال های 1390 تا 1400را از پایگاههایPubMed, Science Direct, Scopus google Scholar, SID, IranDoc, Web of Sciences, Magiran به دو زبان فارسی و انگلیسی مورد بررسی قرار داده است . کلمات کلیدی؛ اعتماد سازمانی ، پرستار و ایران در منابع فارسی وIn Iran , nurse, organizational trust ,trust و معادل های Meshآن با استفاده از عملگرهای  ORو  AND مورد استفاده قرار گرفت. از 183 مطالعه ای که اعتماد سازمانی پرستاران در ایران را مورد پژوهش قرار داده بودند، پس از ارزیابی کیفیت مقالات 15 مقاله واجد شرایط شناخته و به مطالعه وارد شدند.
یافته ها: نتایج حاصل از استخراج یافته های 15 مقاله (4 مقاله انگلیسی و 11 مقاله فارسی) نشان داد،43 درصد مطالعات، میزان اعتماد سازمانی پرستاران را در سطح متوسط و57 درصد در سطح بالاتر از متوسط و بالا گزارش کرده بودند.53 درصد مطالعات صرفا به عوامل موثر بر اعتماد سازمانی پرداخته اند و سطحی از اعتماد سازمانی را گزارش نکرده بودند. عوامل موثر بر اعتماد سازمانی پرستاران شامل عوامل فردی (وضعیت تاهل، روحیه و سرمایه روانشناختی) و عوامل سازمانی مختلفی (حمایت سازمانی، تحولات سازمانی، تسهیم دانش پرستاران، رفتارهای عملکردی، ابعاد محیط کار ،کارتیمی، فرهنگ سازمانی، یگانگی نهادی، توانمندسازی روانشناختی، سلامت سازمانی، یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، چرخش شغلی، انگیزش شغلی، عدالت تعاملی، رضایت شغلی، بهره وری و رهبری معنوی) می باشد.
نتیجه گیری: اعتماد سازمانی حدود نیمی از پرستاران در سطح بالاتر از متوسط و بالا می باشد. در راستای سلامت هر چه بیشتر سازمانی، پیشگیری از تعارضات و ارتقاء کیفیت مراقبت پرستاری، مدیران سیستم درمان بهداشتی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها باید عوامل فردی و سازمانی موثر بر اعتماد سازمانی را مد نظر داشته باشند و در راستای ارتقاء وضعیت مطلوب تر اعتماد سازمانی تلاش نمایند.

 
     
نوع مطالعه: مقاله مروری | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: 1402/6/20 | پذیرش: 1402/7/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2024 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb