Research code: (ID:162674702)
Ethics code: (ID:162674702)
Rahimi Shawazi S, Gharlipour Z. Predicting addiction tendency based on the quality of life and health literacy in university students: A correlational study. Qom Univ Med Sci J 2024; 18
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-3917-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، gharlipourz@yahoo.com
چکیده: (348 مشاهده)
زمینه و هدف: اعتیاد به مواد مخدر، یک بیماری همه گیر در سراسر جهان است که بر زندگی افراد تأثیر می گذارد. کیفیت زندگی و سواد سلامت از عوامل زمینه ساز و سبب ساز در سوق دادن یا بازداری از گرایش به سوی مصرف مواد، میتواند خانوادهها، مسئولان و درمانگران را کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه، درمان و کنترل کننده بهتری اتخاذ کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس کیفیت زندگی و سواد سلامت در دانشجویان بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 358 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس گرایش به اعتیاد وید، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس سواد سلامت منتظری و همکاران بودند. جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 و روشهای آماری رگرسیون چندگانه به روش همزمان و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان می دهد که زیرمقیاسهای کیفیت زندگی (سلامت جسمی، سلامت روان شناختی، روابط اجتماعی و محیط اجتماعی) و زیرمقیاس های سواد سلامت (دسترسی، مهارت خواندن، فهم و تصمیم گیری) پیش بینی کننده گرایش به اعتیاد می باشند (05/0>P).
نتیجه گیری: کیفیت زندگی (سلامت جسمی، سلامت روان شناختی، روابط اجتماعی و محیط اجتماعی) و سواد سلامت (دسترسی، مهارت خواندن، فهم و تصمیم گیری) توان پیش بینی گرایش به اعتیاد دانشجویان را دارند. پیشنهاد می شود تا مسئولین آموزشی به منظور کاهش گرایش به اعتیاد در دانشجویان به نقش کیفیت زندگی و همچنین سواد سلامت نیز توجه لازم را داشته باشند.
mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1402/12/4 | پذیرش: 1403/5/28 | انتشار: 1403/2/10