جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 00s50
Ethics code: IR.AJUMS.REC.1400.426


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aslani F, Ahmadi M, Gheibizadeh M, Heydari Y, NouriKian F. Academic Motivation and Academic Satisfaction of Nursing Students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences During the COVID 19 Pandemic. Qom Univ Med Sci J 2024; 18 : 1577.3
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3947-fa.html
اصلانی فاطمه، احمدی مهرناز، غیبی زاده مهین، حیدری یاسمن، نوری کیان فرهاد. بررسی انگیزش تحصیلی و رضایتمندی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز در دوران همه‌گیری کووید-19. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3947-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
2- مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری‌های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.
3- مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری‌های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، mgheibizadeh@yahoo.com
چکیده:   (498 مشاهده)
زمینه و هدف: با وقوع شرایط همه‌‍‌گیری کووید-19 و تعطیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، جهت تداوم روند آموزش از آموزش الکترونیکی استفاده شد که بسیار متفاوت با شرایط آموزش حضوری است. این مطالعه با هدف بررسی میزان انگیزش تحصیلی و رضایتمندی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در دوران پاندمی کووید-19‌ انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 167 دانشجوی پرستاری شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز به روش سرشماری وارد مطالعه شده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل پرسش‌نامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی، رضایتمندی تحصیلی و انگیزش تحصیلی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های توصیفی و آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر، همبستگی مثبت و معنادار بین انگیزش تحصیلی و رضایتمندی از تحصیل نشان داد (001/0>p، 511/0=r). نتایج رگرسیون خطی ساده نیز نشان داد نمره کل انگیزش تحصیلی عامل پیش‌گویی‌کننده رضایتمندی از تحصیل است‌ (001/0>p، 511/0=β). این متغیر توانست 25 درصد از تغییرات متغیر رضایتمندی از تحصیل را پیش‌بینی کند.
نتیجه‌گیری: با‌توجه‌به اینکه دانشجویان رشته پرستاری از رضایتمندی و انگیزش تحصیلی متوسطی در شرایط همه‌گیری کرونا برخوردار بودند، لازم است مدیران آموزش پرستاری با طراحی و اجرای راهبرد‌های آموزشی نوین و مؤثر در رفع نواقص آموزشی و نیز ارتقای سطح انگیزش و رضایتمندی تحصیلی دانشجویان پرستاری تلاش کنند.
شماره‌ی مقاله: 1577.3
متن کامل [PDF 4253 kb]   (170 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (22 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1403/2/22 | پذیرش: 1403/5/9 | انتشار: 1403/2/10

فهرست منابع
1. Sadeghi M, Dabirmoghaddam M, Rahbar B. [The role of metaphors in shaping the culture of corona fear: A cognitive and critical approach (Persian)]. Res West Iran Lang Dialects. 2024; 12(1):39-54. [DOI:10.22126/jlw.2023.9298.1709]
2. Chen S, Zhang Z, Yang J, Wang J, Zhai X, Bärnighausen T, et al. Fangcang shelter hospitals: A novel concept for responding to public health emergencies. Lancet. 2020; 395(10232):1305-14. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30744-3] [PMID] [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30744-3]
3. Radha R, Mahalakshmi K, Kumar VS, Saravanakumar AR. E-Learning during lockdown of Covid-19 pandemic: A global perspective. Int J Control Autom. 2020; 13(4):1088-99. [Link]
4. Badali M, Shafiefar N, Bakhtiarizadeh Z. [Investigating the effect of problem-based e-learning on the learning and academic motivation of medical students in the conditions of corona (Persian)]. Med J Mashhad Univ Med Sci. 2021; 64(1):2331-9. [DOI:10.22038/mjms.2021.19125]
5. Asghari M, Alizadeh M, Kazemi A, Safari H, Asghari F, Bagheri-Asl MM, et al. [An investigation of the challenges of e-learning in medical sciences from the faculty members viewpoints of Tabriz University of Medical Sciences (Persian)]. J Med Educ Dev. 2012; 7(1):26-34. [Link]
6. Noori E, Golestaneh M, Mousavi SM. [Exploring the effectiveness of virtual education of laboratory courses of chemistry student - teachers in the corona era (Persian)]. Tech Educ J. 2024; 18(2):329-42. [DOI: 10.22061/tej.2023.9985.2923]
7. Rezaei A. [Student learning evaluation during the Corona: Challenges and Strategies (Persian)]. Educ Psychol. 2020; 16(55):179-214. [DOI: 10.22054/jep.2020.52660.3012]
8. Namazi A, Masjoudi M. [Comparison of satisfaction with virtual education and its relationship with academic enthusiasm in medical and non-medical students of Islamic Azad University, Rasht Branch during the Corona Pandemic (Persian)]. J Sabzevar Univ Med Sci. 2023; 30(1):51-63. [DOI:10.30468/jsums.2023.1541]
9. Khosravi V, Rokhforouz F, Mazloomy S, Rastjoo S. [The role of awareness, attitude and performance of students of Yazd City in acceptance of COVID-19 vaccine in 2021 (Persian)]. Tolooebehdasht. 2023; 22(2):1-14. [DOI:10.18502/tbj.v22i2.13260] [DOI:10.18502/tbj.v22i2.13260]
10. Tabibi Z, Keyhan J. [Identifying and prioritizing effective components in academic satisfaction, learning and quality of education in nursing students Urmia nursing faculty (Persian)]. Nurs Midwifery J. 2019; 16(11):809-21. [Link]
11. Tomietto M, Comparcini D, Simonetti V, Cicolini G. Nursing education: Challenges and perspectives in a COVID-19 age. Prof Inferm. 2020; 73(3):131-2. [DOI:10.7429/pi.2020.733131] [PMID]
12. Bengtsson M, Ohlsson B. The nursing and medical students' motivation to attain knowledge. Nurse Educ Today. 2010; 30(2):150-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.07.005] [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2009.07.005]
13. Dutta S, Ambwani S, Lal H, Ram K, Mishra G, Kumar T, et al. The satisfaction level of undergraduate medical and nursing students regarding distant preclinical and clinical teaching amidst COVID-19 across India. Adv Med Educ Pract. 2021; 12:113-22. [DOI:10.2147/AMEP.S290142] [PMID] [DOI:10.2147/AMEP.S290142]
14. Tejedor S, Cervil L, Perez- Escoda A, Tusa F, Parola A. Higher education response in the time of coronavirus: Perceptions of teachers and students and open innovation. J Open Innov. 2021; 7(1):43. [DOI:10.3390/joitmc7010043] [DOI:10.3390/joitmc7010043]
15. Bahmaei J, Pahlavanzadeh B, Azaraeen Y, Kharazinejad E. [Investigating the correlation between social health, academic motivation, and academic status among students of Abadan University of Medical Sciences (Persian)]. J Health Res Commun. 2023; 9(3):61-74. [Link]
16. Sarhadi M, Mazloom S, Soltani Nejad S, Arbozia M. The academic motivation and related factors in students of zahedan school of nursing and midwifery. Horiz Med Educ Dev. 2022; 13(4):84-71. [DOI:10.22038/hmed.2021.60081.1174]
17. Javaeed A, Asghar A, Allawat Z, Haider Q, Mustafa KJ, Ghauri SK. Assessment of academic motivation level of undergraduate medical students of Azad Kashmir, Pakistan. Cureus. 2019; 11(3):e4296. [DOI:10.7759/cureus.4296] [PMID] [DOI:10.7759/cureus.4296]
18. DeRossett T, Marler EK, Hatch HA. The role of identification, generational status, and COVID-19 in academic success. Scholarship of teaching and learning in psychology. Parkville: Advance Online Publication; 2021. [DOI:10.1037/stl0000293] [DOI:10.1037/stl0000293]
19. Jalili F, Arefi M, Ghomrani A, Manshaee G. [The effectiveness of self-determination education on academic motivation and academic flow of Farhangian University students in Birjand (Persian)]. J Educ Psychol Stud. 2019; 16(34):27-58. [DOI:10.22111/jeps.2019.4945]
20. Hashemi A. Effect of covid-19 on the academic performance of Afghan students and their level of satisfaction with online teaching. J Cogent Arts Humanit. 2021; 8(1):1-23. [DOI:10.1080/23311983.2021.1933684] [DOI:10.1080/23311983.2021.1933684]
21. Fajri Z, Baharun H, Muali C, Farida L, Wahyuningtiyas Y. Students learning motivation and interest: The effectiveness of online learning during covid-19 pandemic. J Phys Conf Ser. 2021; 1899:012178. [DOI:10.1088/1742-6596/1899/1/012178] [DOI:10.1088/1742-6596/1899/1/012178]
22. Khamaiseh A, Al Hadid L, Barmawi M, AlAzzam M, Taha H. Predictors and components in the academic motivation of nursing students during the Covid-19 pandemic in Jordan. Jordan Med J. 2022; 56(3):261-72. [DOI:10.35516/jmj.v56i3.363] [DOI:10.35516/jmj.v56i3.363]
23. Seifollahi N, Eskandari N. [The role of emotional intelligence and social capital in students' academic satisfaction (Persian)]. Soc Capital Manag. 2021; 8(1):29-51. [DOI:10.22059/jscm.2021.313595.2088]
24. Motahari M, Rahimibashar M, Ghasemnegad S. [The relationship between clinical self-efficacy and academic achievement motivation in nursing students (Persian)]. Res Med Educ. 2020; 12(2):10-20. [DOI:10.29252/rme.12.2.10] [DOI:10.29252/rme.12.2.10]
25. Alkharabsheh A, Abu Awwad F. Students satisfaction about distance learning during lockdown of Covid-19 pandemic at the university of Jordan (Persian)]. Psychol Educ J. 2021; 58(3):2935-55. [DOI:10.17762/pae.v58i3.4378]
26. Sharma K , Deo G , Timalsina S , Joshi A , Shrestha N , Neupane HC . Online learning in the face of COVID-19 pandemic: Assessment of students' satisfaction at Chitwan Medical College of Nepal. Kathmandu Univ Med J. 2020; 18(70):40-7. [PMID] [DOI:10.3126/kumj.v18i2.32943]
27. Farsi Z, Ahmadi Y, Afaghi E, Sajadi SA. [Satisfaction of the quality of education and virtual education during the covid-19 pandemic in nursing students of Aja University of Medical Sciences in 2020 (Persian)]. J Mil Med. 2022; 23(2):174-85. [DOI:10.17718/tojde.1137240] [DOI:10.17718/tojde.1137240]
28. Fatani TH. Student satisfaction with videoconferencing teaching quality during the COVID-19 pandemic. BMC Med Educ. 2020; 20(1):396. [DOI:10.1186/s12909-020-02310-2] [PMID] [DOI:10.1186/s12909-020-02310-2]
29. Zaccoletti S, Camacho A, Correia N, Aguiar C, Mason L, Alves RA, et al. Parents' perceptions of student academic motivation during the COVID-19 lockdown: A cross-country comparison. Front Psychol. 2020; 11:592670. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.592670] [PMID] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.592670]
30. Zaheri A, Eshaghi Z, Kheiri S, Ghaderi H. [The association of emotional intelligence with academic achievement and academic motivation in students of Shahrekord Paramedical School in 2018-2019 (Persian)]. Horiz Med Educ Dev. 2021; 12(2):32-21. [DOI:10.22.38/hmed.2020.50678.1063]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb