Namazi K, Khalajinia Z, Mohammadbeigi A, Aligol M. Assessing the Validity and Reliability of a Tool for Assessing Sexual Education for Female Students by Their Mothers in Iran Based on the Integrated Behavioral Model. Qom Univ Med Sci J 2025; 19
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-4007-fa.html
نمازی کیمیا، خلجی نیا زهره، محمدبیگی ابوالفضل، علی گل محمد. سنجش روایی و پایایی ابزار سنجش ارائه آموزش جنسی به دانش آموزان دختر توسط مادران بر اساس مدل ادغام یافته رفتاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1404; 19
() URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-4007-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، aligol1389@gmail.com
چکیده: (168 مشاهده)
زمینه و هدف:
با افزایش کنجکاوی جنسی نوجوانان، مسئولیت والدین در زمینه آموزش جنسی سنگینتر می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش ارائه آموزش جنسی به دانش آموزان دختر توسط مادران بر اساس مدل ادغام یافته رفتاری انجام شد.
روش بررسی:
پژوهش حاضر از نوع روانسنجی، در دو بخش طراحی پرسشنامه و بررسی روایی و پایایی آن انجام شده است. این پژوهش با استفاده از نظرات متخصصان و مشارکت 20 مادرِ دانشآموز دخترِ مقطع متوسطه اول شهر کاشان در سال 1402 صورت گرفت. روایی ابزار با روشهای روایی صوری به صورت کیفی و روایی محتوایی به صورت کمی و کیفی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ برای هر سازه و کل ابزار، تحلیل گردید.
یافتهها:
بر اساس نظرات متخصصین و مادران ، تعداد 32 سؤال از پرسشنامه کاسته شد و 15 سوال با سوالات مشابه ادغام شد. در نهایت، تعداد 86 سؤال تأیید شد. نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب برای کل ابزار 90/0 و96/0 محاسبه شدند. نسبت روایی محتوایی به دست آمده برای دانش، نگرش، هنجارهای درک شده، خودکارآمدی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری، رفتار و مهارت در بازه 82/0 تا 95/0 و شاخص روایی محتوا به دست آمده برای سازه ها در بازه 94/0 تا 98/0 به دست آمد. آلفای کرونباخ کل ابزار 97 / 0 و ضریب همبستگی پیرسون 94 / 0 محاسبه شد.
نتیجه گیری:
ابزار روایی و پایایی قابل قبولی برای سنجش سازههای مدل ادغام یافته رفتاری در زمینه ارائه آموزش جنسی به دختران توسط مادران دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/9/4 | انتشار: 1404/1/10