جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUQ. REC.2017.136


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar S, Rahbar A, Omidi Oskouei A. Effect of Nurses’ Motivation on Knowledge Management in Hospitals: A Case Study of Hospitals in Qom, Iran. Qom Univ Med Sci J 2024; 18
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3843-fa.html
راهبر شاهرخ، راهبر احمد، امیدی اسکوئی علیرضا. اثرات مستقیم و غیر‌مستقیم انگیزش پرستاران بر مدیریت دانش در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3843-fa.html


1- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران. ، ahm418rahbar@yahoo.com
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (548 مشاهده)
زمینه و هدف: پرستاران یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های ارائه خدمات مبتنی بر دانش به بیماران هستند و مدیریت دانش عامل موفقیت سازمان‌ها و انگیزش از عوامل مؤثر در حفظ نیروی آموزش‌دیده برای عملکرد مناسب است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثرات مستقیم و غیر‌مستقیم انگیزش پرستاران بر مدیریت دانش در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی قم انجام گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی‌تحلیلی بر روی 349 نفر از پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی قم انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق‌ساخته با طیف لیکرت 5 قسمتی بود. روایی پرسش‌نامه از‌طریق روایی محتوایی، روایی هم‌گرا و پایایی ابزار توسط آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها از‌طریق تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار‌های SPSS نسخه 20 و Lisrel نسخه 8/8 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد مؤلفه انگیزش پرستاران بر مؤلفه مدیریت دانش دارای اثر مثبت و معنی‌داری است (045/0=‌p‌، 01/3=‌T‌، 19/β=0). همچنین میانگین و انحراف معیار مؤلفه انگیزش و مدیریت دانش به ترتیب برابر 344/1±071/3 و 783/0±30/3 است. آلفای کرونباخ به ترتیب مؤلفه‌ها برابر 944/0 و 946/0 و پایایی ترکیبی برابر 974/0 و 748/0 است. روایی هم‌گرایی به ترتیب مؤلفه‌ها برابر 862/0 و476/0 به دست آمد و شاخص‌های برازش آن را تأیید کرد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد مؤلفه انگیزش با مؤلفه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی‌داری دارند. بنابراین حمایت مدیران بیمارستان‌ها از فراهم کردن زیر‌ساخت‌های لازم برای ایجاد انگیزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت تبیبن مبانی مدیریت دانش برای پرستاران مفید خواهد بود.
متن کامل [PDF 5300 kb]   (174 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (134 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1402/8/6 | پذیرش: 1402/11/4 | انتشار: 1403/2/10

فهرست منابع
1. Rafieian-Isfahani H, Peikari HR, Rafieyan-Isfahani M. The relationship between motivations and nurses' intention to share knowledge. Iran J Nurs Midwifery Res. 2019; 25(1):53-7. [PMID] [DOI:10.4103/ijnmr.IJNMR_211_18]
2. Shalchi B, Hasani O, Sohrabi Z, Hatampour E. [Explaining nurses' job motivation based on satisfaction of basic psychological needs at work (Persian)]. Nurs Midwifery J. 2021; 19(8):672-82. [DOI:10.52547/unmf.19.8.672] [DOI:10.52547/unmf.19.8.672]
3. Hasanian ZM, Heydari A, Sadeghi A, Moghimbeighi A. [The relationship between knowledge management and job motivation of nurses in educational treatment centers of Hamadan University of Medical Sciences, 2015 (Persian)]. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2017; 25(1):35-43. [DOI:10.21859/nmj-25015] [DOI:10.21859/nmj-25015]
4. Karamitri I, Kitsios F, Talias MA. Development and validation of a knowledge management questionnaire for hospitals and other healthcare organizations. Sustainability. 2020; 12(7):2730. [DOI:10.3390/su12072730] [DOI:10.3390/su12072730]
5. Sudaryati E, Juliasih NN. Interaction between knowledge management and organizational learning in hospital business strategy. KnE Soc Sci. 2018; 3(10). [DOI:10.18502/kss.v3i10.3369] [DOI:10.18502/kss.v3i10.3369]
6. Bahmani A, Biglarkhani A, Fallahinia GH, Shirani F. [The relationship between organizational culture and knowledge management in educational-therapeutic hospitals(case study Hamadan Educational-Therapeutic Hospitals in 2017) (Persian)]. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2018; 26(3):203-10. [DOI:10.30699/sjhnmf.26.3.203] [DOI:10.30699/sjhnmf.26.3.203]
7. Sibbald SL, Wathen CN, Kothari A. An empirically based model for knowledge management in health care organizations. Health Care Manage Rev. 2016; 41(1):64-74. [DOI:10.1097/HMR.0000000000000046] [PMID] [DOI:10.1097/HMR.0000000000000046]
8. Lee HS. Knowledge management enablers and process in hospital organizations. Osong Public Health Res Perspect. 2017; 8(1):26-33. [DOI:10.24171/j.phrp.2017.8.1.04] [PMID] [PMCID] [DOI:10.24171/j.phrp.2017.8.1.04]
9. Vazife Z, Tavakoli F. Assessing the association of organizational cultures dimensions and knowledge management in health care educational organizations. J Hospital. 2015; 14(2):138-46.[Link]
10. Ayatollahi H, Zeraatkar K. Factors influencing the success of knowledge management process in health care organisations: A literature review. Health Info Libr J. 2020; 37(2):98-117. [DOI:10.1111/hir.12285] [PMID] [DOI:10.1111/hir.12285]
11. Kitsios F, Kamariotou M, Talias MA. Corporate sustainability strategies and decision support methods: A bibliometric analysis. Sustainability. 2020; 12(2):521. [DOI:10.3390/su12020521] [DOI:10.3390/su12020521]
12. Pourtaheri N, Fathi A. [Studying the effect of components of organizational culture on knowledge management in Afzalipuor educational-treatment hospitals of Kerman: 2012 (Persian)]. Tolooebehdasht. 2015; 14(1):43-53. [Link]
13. Khalaj M, Zareiyan A. Design and implementation of Knowledge management in the structural model fit of AJA University of Medical Sciences. Mil Caring Sci. 2016; 3(2):69-79. [DOI:10.18869/acadpub.mcs.3.2.69] [DOI:10.18869/acadpub.mcs.3.2.69]
14. Goretzko D, Pham TTH, Bühner M. Exploratory factor analysis: Current use, methodological developments and recommendations for good practice. Curr Psychol. 2021; 40:3510-21. [DOI:10.1007/s12144-019-00300-2] [DOI:10.1007/s12144-019-00300-2]
15. Shrestha N. Factor analysis as a tool for survey analysis. Am J Appl Math Stat. 2021; 9(1):4-11. [DOI:10.12691/ajams-9-1-2] [DOI:10.12691/ajams-9-1-2]
16. Gold AH, Malhotra A, Segars AH. Knowledge management: An organizational capabilities perspective. J Manag Inf Syst. 2001; 18(1):185-214. [DOI:10.1080/07421222.2001.11045669] [DOI:10.1080/07421222.2001.11045669]
17. Najafbeigi R, Sarafizadeh A, Taheri M. [Designing infrastructural pattern required to implement knowledge management in the organization (Persian)]. Transform Manag J. 2011; 3(5):148-80. [DOI:10.22067/pmt.v3i5.10867]
18. Alami A, Moshki M, Alimardani A. [Development and validation of theory of planned behavior questionnaire for exclusive breastfeeding (Persian)]. J Neyshabur Univ Med Sci. 2014; 2(4):45-53. [Link]
19. Liao C, Chuang SH, To PL. How knowledge management mediates the relationship between environment and organizational structure. J Bus Res. 2011; 64(7):728-36. [DOI:10.1016/j.jbusres.2010.08.001] [DOI:10.1016/j.jbusres.2010.08.001]
20. Fathi A, Ahmadi AA, Vahdat D. [Assessment of knowledge and skills to effectively and efficiently implement knowledge management in hospitals in Iran (Perian)]. Health Inf Manage. 2015; 11(7):10. [Link]
21. Bujang MA, Omar ED, Baharum NA. A review on sample size determination for Cronbach's alpha test: A simple guide for researchers. Malays J Med Sci. 2018; 25(6):85-99. [DOI:10.21315/mjms2018.25.6.9] [PMID] [PMCID] [DOI:10.21315/mjms2018.25.6.9]
22. Al-Okaily M, Alqudah H, Matar A, Lutfi A, Taamneh A. Dataset on the acceptance of e-learning system among universities students' under the covid-19 pandemic conditions. Data Brief. 2020; 32:106176. [DOI:10.1016/j.dib.2020.106176] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.dib.2020.106176]
23. Taghavi S, Riahi L, Nasiripour AA, Jahangiri K. Modeling customer relationship management pattern using human factors approach in the hospitals of Tehran university of medical sciences. Health Scope. 2017; 6(2):e37165. [DOI:10.5812/jhealthscope.37165] [DOI:10.5812/jhealthscope.37165]
24. dos Santos PM, Cirillo MÂ. Construction of the average variance extracted index for construct validation in structural equation models with adaptive regressions. Commun StatSimul Comput. 2023; 52(4):1639-50. [DOI:10.1080/03610918.2021.1888122] [DOI:10.1080/03610918.2021.1888122]
25. Ehsani A, Moshabbaki A, Hadizadeh M. [Identification of key capabilities for effective implementation of knowledge management in hospitals with structural equation modeling approach (Persian)]. J Health Adm. 2012; 15(49):58-68. [Link]
26. Savalei V. Improving fit indices in structural equation modeling with categorical data. Multivariate Behav Res. 2021; 56(3):390-407. [DOI:10.1080/00273171.2020.1717922] [PMID] [DOI:10.1080/00273171.2020.1717922]
27. Peugh J, Feldon DF. "How well does your structural equation model fit your data?": Is marcoulides and yuan's equivalence test the answer? CBE Life Sci Educ. 2020; 19(3):es5. [DOI:10.1187/cbe.20-01-0016] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1187/cbe.20-01-0016]
28. Esfahani P, Afshin M. Job motivation among Iranian nurses; a systematic review and meta-analysis study. Health Res J. 2019; 4(1):30-7. [Link] [DOI:10.29252/hrjbaq.4.1.30]
29. Sobhanifard Y, Akhavan Kharraziyan M. [Factor analysis, structural equation and multilevel modeling (Persian)]. Tehran: Imam Sadegh University Press; 2010.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb