دوره 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1396 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 86-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif Shad F, Arsang-Jang S, Kheyrollahi F. Prevalence of Academic Burnout and Its Related Factors among Medical Student in Qom, Iran. Qom Univ Med Sci J 2017; 11 (2) :77-86
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-779-fa.html
شریف شاد فاطمه، ارسنگ جنگ شهرام، خیراللهی فاطمه. شیوع فرسودگی تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (2) :77-86

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-779-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم ، arsangjang@gmail.com
چکیده:   (6387 مشاهده)

زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی از لحاظ بهزیستی ذهنی،‌ روان‌شناختی و جسمانی، تأثیرات منفی برای دانشجو و اطرافیان وی درپی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت فرسودگی تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه به‌صورت مقطعی بر روی 274 دانشجوی علوم پزشکی مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شد. نمونه‌ها به‌روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی‌شده انتخاب شدند. پرسشنامه فرسودگی تحصیلی Breso و همکاران به‌همراه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، توسط دانشجویان تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چندمتغیری در سطح معنی‌داری 5% تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه، 7/3±9/21 سال و میانگین نمره فرسودگی تحصیلی، 64/0± 73/1 (دامنه نمره: 4-0) بود. با توجه به نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، بین فرسودگی تحصیل با متغیرهای وضعیت سکونت و علاقمندی به رشته تحصیلی، از نظر آماری ارتباط معنی‌داری وجود داشت (05/0>p). رشته تحصیلی در خرده‌مقیاس‌های خستگی هیجانی و بدبینی با فرسودگی تحصیلی مرتبط بود. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بیانگر وجود ارتباط آماری معکوس و معنی‌داری بین فرسودگی تحصیلی با متغیرهای سن (0001/0>p، 166/0-=r) و وضعیت تحصیلی (0001/0= p،242/0-=r) بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط معنی‌دار معدل و علاقمندی به رشته تحصیلی با تمام خرده‌مقیاس‌ها، برنامه‌ریزی جهت ایجاد نگرش مثبت به رشته تحصیلی در دانشجویان می‌تواند یک عامل محافظت‌کننده در برابر فرسودگی تحصیلی، همچنین ارتقای وضعیت تحصیلی آنها باشد.

متن کامل [PDF 788 kb]   (1675 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: 1395/2/11 | پذیرش: 1395/7/26 | انتشار: 1396/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb